Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is Hardlopen werkzaam bij angst en stressklachten?

Ik ben begonnen met hardlopen ter ondersteuning van mijn angst en stress klachten. Nu zegt een psycholoog dat ik beter aan kracht training kan doen. Omdat hardlopen o.a. adrenaline opwekt wat voor mensen met deze klachten onwenselijk is. Ik vind op internet alleen maar positieve verhalen over hardlopen en psychische klachten. Wat is nu waar?
!

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor sommige mensen werkt het, voor sommige niet. Waarom is niet 100% duidelijk; de populairste theorie is, dat hardlopen zorgt voor endorfinen (een soort lichaamseigen morfine-achtige stoffen) die je een goed gevoel geven. Ook zaken als buitenzijn/vitamine D, of het bevredigende gevoel van een prestatie (wat dan misschien te maken heeft met dopamine) zijn verklaringen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100