Is Hardlopen werkzaam bij angst en stressklachten?

Ik ben begonnen met hardlopen ter ondersteuning van mijn angst en stress klachten. Nu zegt een psycholoog dat ik beter aan kracht training kan doen. Omdat hardlopen o.a. adrenaline opwekt wat voor mensen met deze klachten onwenselijk is. Ik vind op internet alleen maar positieve verhalen over hardlopen en psychische klachten. Wat is nu waar?
!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Hardlopen maakt het gelukshormoon aan! Je voelt je dan beter. Die psycholoog zou beter moeten weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is per persoon verschillend. De een geniet van hardlopen, de ander krijgt er lichamelijke klachten van, of is bang voor lichamelijke klachten, of is te ongeduldig in de opbouw van conditie, met alleen maar meer stress tot gevolg. Fysiek bezig zijn is wel goed, maar zorg dat je een vorm vindt die past bij jouw lichaam en jouw manier van leven. Dat kan ook fietsen, zwemmen, krachttraining, yoga of wandelen zijn. Doe iets dat je leuk vind en dat je ook vol kunt houden.

Antwoorden (1)

Voor sommige mensen werkt het, voor sommige niet. Waarom is niet 100% duidelijk; de populairste theorie is, dat hardlopen zorgt voor endorfinen (een soort lichaamseigen morfine-achtige stoffen) die je een goed gevoel geven. Ook zaken als buitenzijn/vitamine D, of het bevredigende gevoel van een prestatie (wat dan misschien te maken heeft met dopamine) zijn verklaringen.