Een arts zal waarschijnlijk testen hoe je de arm kunt bewegen en wellicht ook een röntgenfoto laten maken om andere oorzaken uit te sluiten. Beahndeling is gericht op verlichting van het ongemak en de beweging in en functie van de schouder weer terug te krijgen.

Niet-operatieve behandelingsmogelijkheden:
- Medicijnen om de ontsteking tegen te gaan en de pijn te verzachten
- Spierontspanners
- Fysiotherapie, vaak gecombineerd met oefeningen die je thuis moet doen en andere oefeningen om te strekken en uiteindelijk de beweging en functie van de schouder terug te krijgen
- Warmte of ijstherapie
- Injecties met corticosteroïden
- Strekoefeningen

Een operatie is ook mogelijk, maar alleen als er na enkele maanden geen verbetering is. Artroscopische chirurgie kan succesvol de schouder genezen, maar dat moet wel gevolgd worden door een oefenprogramma om de beweging vast te houden en de volledige functie weer te herstellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Beahndeling = Behandeling
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij bedoel je een frozen shoulder. Naar de fysiotherapeut en absoluut niet stil houden die schouder, blijven bewegen is essentieel bij deze aandoening!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doet de fysiotherapeut?

•verbeteren van de circulatie in en rond schoudergewricht
•ruimte in het schouderkapsel houden en vergroten d.m.v. speciale rekkingstechnieken
•oefentherapie gericht op het verbeteren van de functie van de schouder en de spieren van de schoudergordel
◦functionele krachtoefeningen
◦functioneel uithoudingsvermogen van toepassing op het gebruik van de schouder
◦functionele lenigheidsoefeningen
◦ontspanningsoefeningen

Wat kunt u zelf doen om de klachten te verminderen?

Het zo goed als mogelijk behouden van de bewegingsuitslag van de schouder is belangrijk. Uw fysiotherapeut kan u helpen vast te stellen in welke bewegingsgebieden en hoe de schouder kan worden gebruikt om zo verder verstijven van de schouder te beperken tot een minimum.

Als de pijnklachten is afnemen zult u meer schouderoefeningen kunnen gaan doen. Als de stijfheid toeneemt kan de fysiotherapeut uw rek en krachtoefening uitbreiden om de functie en bewegingsmogelijkheden van de schouder zo groot mogelijk te houden.

Voorzichtig steeds verder rekken van de schouderspieren kunnen de symptomen van een frozen shoulder niet verminderen. Desalniettemin geeft het u voldoende flexibiliteit om uw dagelijkse bezigheden weer op te pakken en te blijven doen.

Het kan over het algemeen geen kwaad om met deze schouderklachten aan het werk en in beweging te blijven. Bepaalde werkzaamheden kunnen echter moeilijk zijn zodat sommige mensen zich misschien kortdurend ziek melden.

Het is over het algemeen gunstiger voor het herstel om naar het werk te blijven gaan en het werk tijdelijk aan te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een frozen shoulder is een proces dat zich meestal vanzelf oplost na 1 tot 1,5 jaar.
Men kan dit proces trachten te versnellen.
Er is echter geen enkele behandeling die 100% goede resultaten geeft en elke behandeling heeft uiteraard ook zijn specifieke risico’s.

Niet operatief is hierboven al veel besproken.

Operatief: Onder algemene verdoving kan men via een kijkoperatie (arthroscopie) het schouderkapsel van verdikt en verschrompeld is losmaken.
Men mag dezelfde dag of de dag nadien naar huis. De revalidatie duur is gemiddeld een 3-tal maanden.

Een andere behandeling is de manipulatie onder narcose. Hierbij zal de chirurg de schouder loswrikken, terwijl de patiënt onder algemene verdoving is. Nadien geeft men meestal een cortisone inspuiting om de ontstekingsreactie tegen te gaan.