Wat kan de oorzaak zijn van mijn A.O.P.?

Al bijna 4 maanden heb ik een afwijkend ontlastingspatroon, dat zich uit in of erg zachte ontlasting, of regelrechte diarree.
De frequentie is wel normaal, dus niet meerdere malen per dag.
Colononderzoek heeft uitgewezen dat mijn darmen " schoon" zijn, geen kanker gezwellen, geen poliepen, niets.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor sommige darmklachten die langdurig aanhouden of steeds terugkeren is geen lichamelijke oorzaak te vinden. De klachten berusten op een stoornis in de functie van het darmkanaal met betrekking tot de bewegingen van de darm.
Een ontlastingspatroon waarbij verstopping en diarree elkaar afwisselen kan betekenen dat je last hebt van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Het wordt ook wel spastische dikke darm of spastische colon genoemd. Dat kan veel of weinig klachten geven, maar is niet levensbedreigend. De verschijnselen zijn chronisch. Men kan vele jaren last hebben, soms in meerdere, soms in mindere mate.

Heb je ook andere maagdarmklachten zoals pijn in de onderbuik, zuurbranden, slikklachten, een brok in de keel, of een opgeblazen gevoel? Mensen met PDS hebben namelijk vaak ook andere klachten. Buiten het
maagdarmkanaal zijn het dan problemen met urinelozing, hoofdpijn, moeheid, pijn bij of na seksuele gemeenschap, of hartritmestoornissen. Er zijn nogal wat mensen met PDS
die ook kampen met spierpijn en/ of gewrichtsklachten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verstopping is niet aan de orde, maar jouw reactie zou best eens het goede antwoord kunnen zijn.
Ik beweeg te weinig en drink ook niet voldoende.

Andere antwoorden (2)

De beschrijving doet mij denken aan een glutenallergie,als dit niet getest is zou ik dit toch eens laten onderzoeken.Zou bij mijzelf eens nagaan of er geen ander voedingsmiddel aanleiding geeft tot deze verschijnselen.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb al divers voedsel/medicijn experimenten beproefd, maar tot nu toe zonder resultaat. Bezoek a.s. Donderdag weer de internist.
Door veel bananen en wit brood te eten kan het zijn dat je ontlastingspatroon weer normaal word. Bananen en wit brood zorgen er voor dat de substantie dikker word.
Het glutenallergie is ook goed mogelijk.

Succes ermee,