Wat kan de oorzaak zijn van benauwdheid?

Beste mensen,

Sinds 1.5 week ben ik benauwd en kortademig (met inspanning en in rust).
Van het weekend bij de huisartsenpost geweest:
-longfoto was goed
-arts hoorde niks piepen in mijn longen
-peak flow? Test was 610? (Iemand enig idee wat dat inhoudt?)
-ik ben 24, dus ze vond me te jong voor copd of een hartkwaal.
-het was geen hyperventilatie.

Het vervelende is, ventolin pufjes helpen niks. Als kind heb ik astma gehad en toen hielp het erg goed. Moet ik mij zorgen maken? Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Hooikoorts? Het begint namelijk weer. Zelfs al heb je er nooit last van gehad, kan dat plotseling wel het geval zijn.
Erna55
9 jaar geleden
De arts heeft je denk ik wel vertelt wat er mogelijk aan de hand is.
Het lijkt dat je zelf aan astma denkt, want je neemt de pufjes. Heeft de arts je dit ook geadviseerd ?
Aponi
9 jaar geleden
Bij astma kan je periodes (jaren) hebben dat je (bijna) geen last hebt. Daarna kan het weer terug komen. Ga naar je eigen huisarts en vraag een longtest (blaastest) zin heeft.
Ook een allergie (bijvoorbeeld hooikoorts of huisstofmijt) kan opeens opkomen. Daardoor kan je het ook benauwd krijgen, vooral als je in het verleden al astmatische problemen hebt gehad. Vraag om een allergietest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vreemde is dus, de ventolin werkt niet. En ik heb een soort test gehad, waarbij ik erg hard en snel moest blazen. Het pinnetje schoot naar 610. Is dit weinig?
Aponi
9 jaar geleden
Bij een blaastest moet je meerdere keren blazen. Zonder gebruik van een inhaler en daarna met gebruik van een inhaler. Het gaat dan om het verschil in %. Ik weet niet precies hoeveel.
Maar ik denk dat je eens met je huisarts moet gaan praten. Helemaal als je nog steeds benauwd bent.
Benauwd zijn kan vele oorzaken hebben, bijvoorbeeld ook spanning.
Erna55
9 jaar geleden
@Sg1990 : De arts zal je toch verteld hebben wat de uitslag van de " soort" test is geweest ? Wat het betekent ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Te jong voor een hartkwaal is wel een rare opmerking,ik ken iemand bij wie op haar 16e een hartkwaal werd ontdekt.

Antwoorden (1)

Waarschijlijk terug last van astma,je zegt wel niet wat je dokter er van gezegd heeft.En het is best mogelijk dat een medicijn dat vroeger hielp nu niet meer helpt,maar dat moet je ook met de arts bespreken.
fremar