Is de stof/as wolk uit IJsland gevaarlijk voor onze gezondheid in Nederland?

Ik denk bijvoorbeeld aan mensen met aandoeningen aan hun luchtwegen. Het vliegverkeer wordt stilgelegd maar verder horen we niet of wij zelf nog iets moeten doen tegen deze wolk.
Waait deze wolk bijvoorbeeld over of vallen de as deeltjes naar beneden?
Kan iemand hier helderheid over verschaffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Lijkt mij niet, anders had de overheid al lang een waarschuwing doen uitgaan om binnen te blijven en ramen en deuren te sluiten. Dat het vliegverkeer wordt stilgelegd heeft een andere reden. de stofdeeltjes zijn zeer slecht voor de motoren en kunnen ze zelfs laten uitvallen. Dit is enige jaren geleden gebeurd. Zie ook link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Is niet gevaarlijk zolang het droog blijft, aldus het RIVM.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening zit deze dus ook in een veel hogere luchtlaag dus zolang het inderdaad niet gaat regenen is er niets aan de hand.
We hebben ook wel eens last van zand door de sahara zandstormen hoog in de lucht zitten, maar dat merk je alleen aan je auto als het heeft geregend want dan zitten er allemaal zand vlekjes op je auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stof trekt op ongeveer 5 kilometer hoogte over ons land heen.

Dus tenzij je het toch nog voor elkaar krijgt in een vliegtuig te stappen, én vervolgens je hoofd uit het raampje te steken, is de wolk niet gevaarlijk voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het RIVM beoordeelt in opdracht van VROM en VWS de mogelijke risico’s voor de volksgezondheid. Daartoe wordt onder meer gebruik gemaakt van de meetgegevens van het landelijk meetnet luchtkwaliteit van het RIVM.

Op basis van de beschikbare informatie is er op dit moment geen reden om te veronderstellen dat er risico's voor de volksgezondheid zullen optreden. De aswolk bevindt zich op grote hoogte en de kans dat deeltjes as neer zullen slaan is momenteel erg klein.

Het RIVM beschikt over een landelijk meetnet luchtkwaliteit. Het RIVM meet op zo’n 50 plaatsen in Nederland de actuele samenstelling van de lucht op leefniveau. Momenteel wordt nauwlettend in de gaten gehouden of verhoogde waarden worden gemeten, met name voor fijn stof en zwaveldioxide. De actuele waarden zijn te zien op de website van het landelijk meetnet luchtkwaliteit.

http://www.lml.rivm.nl/data/smog/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zojuist op Hart van Nederland gehoord dat de as wolk op 5 kilometer hoogte overtrekt en als het niet gaat regenen is er niets aan de hand. Wel is er ooit een Boeing 747 door een aswolk gevlogen en alle 4 de straalmotoren vielen uit. Dat komt de as is opgebouwd o.a. uit glas. Dit hebben ze ook laten zien. (bij uitzending gemist zou je als je dit wilt na kunnen zien) Dat vliegtuig is toen gaan dalen wat logisch is maar doordat de neus van het vliegtuig iets naar voren hing zijn de asdeeltjes uit de motoren gevallen en heeft de piloot de motoren weer op kunnen starten en is zo doorgevlogen en in Alska geland.Voor alles wat leeft is het niet gevaarlijk omdat het niet gaat regenen volgens de weerman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aswolk is niet gevaarlijk voor de gezondheid .
Het kan alleen de grond bereiken door de regen maar dan is het al zo verdund dat het helemaal geen kwaad meer kan voor de gezondheid .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons is het niet veel gevaarlijker als dicht bij een kampvuur staan, zolang je dat niet elke dag doet net als roken kan het geen kwaad.
Wel kan lava-as een hele goede uitwerkin op de bodemstructuur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De luchtkwaliteit wordt constant gemeten. In Nederland gebeurt dat door Meetnet. (te vinden via de KNMI site)

Er zijn tot dusver geen officiële waarschuwingen, dus de gemeten hoeveelheden verontreiniging zijn zo laag dat er geen gevaar is. Zodra de zwaveloxide, fijnstof, stikstof en/of ozon concentraties hoger oplopen dan gezond is, wordt er wel een alarmfase afgegeven...

Maar dat betekent niet dat er geen mensen zijn die er last van kunnen hebben.
Als je merkt dat je extra benauwd bent, kun je beter niet teveel naar buiten gaan zolang het in de lucht hangt.
(eigenlijk net als met pollen allergie... het is eerder een kwestie van ongemak dan van gevaar)

Voorlopig hebben we op windstille zomerdagen meer smog (in de randstad).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb géén idee. Wat ik wel gemerkt heb is dat de auto van mijn zoon -net geboend- afgelopen woendag op de oprit is gezet en nu zondagmorgen vol zit met geelachtig stof en verder zit hij helemaal vol met puntjes die in het zonlicht blinken als diamantjes en zo te zien fijne roetdeeltjes. Als men erover strijkt is het net schuurpapier en ziet men dat dit krasjes kan maken.
De andere zoon heeft gisterenmorgen
(zaterdag) zijn auto gewassen en heeft nu ook de geelachtige stof erop zitten maar beduidend minder roetdeeltjes en blinkende scurende puntjes.

Ik heb voorheen al van alles op onze auto's gezien maar dit hen ik nog nooit gezien maar het lijkt me niet gezond om in te ademen.

Frenske
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die stofdeeltjes zijn te licht om schade aan te richten voor de gewone burgen.
natuurlijk leiden de luchtvaartmaatschappijen en Schiphol enzo wel veel verlies.