waarom ben ik altijd moe?

Ik ben ongelooflijk vaak moe, word moe wakker en ga moe naar bed, hoewel ik niet altijd de slaap kan vatten. ik probeer elke week wat leuks te doen met mijn vriend en zoontje, maar daarna moet ik dagen bijkomen.

snel buiten adem bij inspanning, maar word ook moe en slaperig als ik gewoon tv zit te kijken. Boodschappen doen is al een hele klus iedere dag en heb dan vaak de energie niet eens meer om te koken oid..

Al bij huisarts geweest en bloed is onderzocht maar ze konden niks vinden. binnenkort verhuis ik en ga ik het aankaarten bij nieuwe huisarts, want hier willen ze niet verder kijken, maar weet iemand met wat voor dingen ik rekening kan houden? dit speelt nu zo'n twee jaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op deze vraag is geen antwoord te geven zonder meer informatie. Vermoeidheid is een moeilijke klacht die voorkomt bij een veelvoud van onder meer neurologische, interne en psychische ziekten, maar zelden is vermoeidheid de enige klacht. Als er uit een standaard laboratoriumonderzoek geen afwijkingen blijken dan zijn er nog steeds talloze mogelijkheden die een arts in elk geval bij ernstige en aanhoudende vermoeidheid ook zal onderzoeken wanneer daar een aanleiding voor is. Je opmerking 'hier willen ze niet verder kijken' kan ik niet echt plaatsen. Ik vraag me af of het echt zo is dat je arts heeft aangegeven geen verdere onderzoeken te willen doen, of dat - wat ik waarschijnlijker acht - er iets in de communicatie is misgegaan. Waar je rekening mee kunt houden, zijn vooral de vragen die je kunt verwachten als je deze klacht aankaart bij je nieuwe huisarts. Schrijf bijvoorbeeld alvast wat dingen op: je normale dagritme, op welke momenten van de dag of na welke activiteiten je vermoeider bent en wanneer dat juist wat minder is, of er belangrijke gebeurtenissen of andere klachten aan het ontstaan van je klachten vooraf zijn gegaan, of de klachten constant aanwezig zijn of wisselend en waar dat eventueel van af lijkt te hangen (is er bijvoorbeeld een patroon te vinden?), hoe je slaapt, wat je stemming is, of je gezond eet, en of je nog andere klachten hebt. Ben je bijvoorbeeld ongewenst aangekomen of afgevallen, ben je meer ziek dan eerst of zijn er andere - op het oog misschien ongerelateerde - klachten die ongeveer tegelijk zijn begonnen? Buikklachten, hoofdpijnen, zwakte in je spieren, hartkloppingen, kouwelijkheid, etc., etc. Wat je zélf alvast kunt doen, is een goed weekschema maken waarbij je zorgt voor een balans tussen rust en activiteit. Veel mensen met langdurige pijn- of vermoeidheidsklachten hebben enorme pieken en dalen in hun activiteit: zodra het even wat beter gaat, gaan ze heel veel doen om daarna weer keihard op hun bek te gaan en dagen- of wekenlang veel mínder te kunnen dan anders. Nog helemaal los van een eventuele oorzaak is dat een patroon dat meer kwaad dan goed doet, en wat je moet zien te vermijden: zoek uit wat je basisniveau is, maak aan de hand daarvan een schema, en houd je daar aan. Als je dat goed doet, zul je vaak merken dat je belastbaarheid zich stabiliseert en dat je meer ruimte krijgt om eventueel - in hele kleine stapjes - iets op te bouwen, zelfs als het betekent dat je in eerste instantie een stapje terug doet.

Dat kan van alles zijn. Misschien heb je ME/CVS. Pfeiffer is ook mogelijk. Maar er zijn diverse andere ziektes die chronische vermoeidheid als verschijnsel kunnen manifesteren. Dat zal toch echt door artsen moeten worden uitgezocht.

het zou ook nog wel eens slaapapneu kunnen zijn! dat is een ademstilstand in je slaap van bv. 20 seconden waardoor je in een reflex vanzelf wakker word (wekreactie) wat je overigens zelf niet merkt en vervolgens zonder echt bewust wakker te worden weer verder slaapt. je bed partner kán het overigens wel opmerken. het aantal ademstilstanden word uitgedrukt in AHI. hoe meer AHI hoe vermoeiender je wakker word. zie bronvermelding.

Bronnen:
http://www.apneu-portal.nl/CMS/entree-apne...
persoonlijke ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100