Mag ik een arts dwingen om mij een andere kinderarts te geven?

Bijvoorbeeld als ik in het ziekenhuis lig, en ik ben niet tevreden over mijn kinderarts. Zoals: hij is onaardig, hardhandig en hij maakt mij aan het huilen. Mijn vraag is, mag ik dan om een andere kinderarts vragen?

Dat is mij namelijk overkomen en toen mocht dat niet, terwijl ik er echt om gesmeekt had.

Maar mag dat nu wel of niet?

Ik ben trouwens 16.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn ouders vonden hem ook niet super aardig en hun vonden het ook goed al zou ik een andere KA krijgen. Maar het ziekenhuis weigerde een andere te geven omdat dit volgens hun de beste wasm

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Je mag altijd overstappen naar een andere arts als je niet tevreden bent over zijn werk
Maar het lijkt mij het beste als je moeder dat bespreekt met je huisarts , dan kan hij een verwijskaart geven voor een andere kinderarts

Ook kun je een klacht indienen bij de patientenraad , je ziekenfonds o.i.d
Zij kunnen dan je klacht nader onderzoeken want misschien zijn er mee klachten over deze arts en kunnen zij er iets me doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland heeft iedere patiënt een vrije arts keuze. Dit betekent dat u de kinderarts niet hoeft te dwingen, u hoeft het alleen maar te vragen. De kinderarts is dan verplicht u daarbij te helpen en te zorgen voor een goede overdracht van de zorg.
Het is zelfs zo, dat daar strikt genomen niet eens een reden voor op hoeft te geven. Het is natuurlijk wel zo vriendelijk om dit te bespreken met de kinderarts zelf. Hij kan daar zelf ook weer van leren en verdient toch ook wel een uitleg. Bovendien kan de reden van overstappen van belang zijn voor de volgende kinderarts.

Het heeft weinig zin om dit te regelen via de huisarts. Die is ern principe geen partij in dit verhaal en kan weinig meer doen dan verwijzen naar een andere arts. De overdracht van de zorg kan hij onvoldoende regelen. Die betekent dat de nieuwe arts weer vanaf het begin moet beginnen.

Bedenk overigens wel, dat de zorg er vaak niet bij gebaat is als patiënten overstappen. Maar al te vaak is het voor iedereen prettiger als u uw problemen bespreekt met uw huidige kinderarts en er samen probeert uit te komen.
Ik weet natuurlijk niet of dat laatste überhaupt nog een optie is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flipje: weet jij hoe dat praktisch geregeld is als je in het ziekenhuis ligt? Voor poliklinische patiënten is het natuurlijk geen enkel probleem, maar tijdens een opname lijkt het me nogal lastig omdat je dan vrijwel altijd ook nog met de eerdere arts te maken zult krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was inderdaad uitgegaan van de poliklinische situatie, maar VS heeft het inderdaad over de situatie tijdens opname.
Op zich is de vrije artsen keuze een onvervreemdbaar recht van patiënten, dat geldt dus ook voor opgenomen patiënten. Het zal natuurlijk wel op de nodige praktische bezwaren stuiten en de zaalarts zal zich wel verzetten, maar toch heeft iedere patiënt dat recht. Ik ben deze situatie nooit zelf tegengekomen tijdens mijn werk als zaalarts en werk gelukkig al geruime tijd niet meer in het ziekenhuis. Een oudcollega heeft dit wel eens meegemaakt. Als ik me goed herinner is die patiënt uiteindelijk overgeplaatst naar een ander ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@spekkie: het kan inderdaad wel, maar meestal is dat gewoon niet verstandig. De huisarts is nu nog geen partij in dit conflict. Hoe meer artsen zich met dit soort problemen bemoeien hoe onoverzichtelijker het wordt. En dat leidt doorgaans tot teleurstellingen.
Bovendien is de huisarts dan weg als onpartijdig persoon, voor je het weetmoet vs ook opzoek naar een andere huisarts. Daarbij komt dat er in mijn ervaring bij elk conflict twee schuldige partijen zijn. Dit betekent dat de ka ook tegen problemen aan gelopen zal zijn. Dit komt zelden tot nooit in de status terecht, maar kan voor de nieuwe arts van wezenlijk belang zijn. Als hij dan dus alleen de status opvraagt mist hij belangrijke informatie.