Hoe kun je claustrofobie het beste oplossen?

Niet ik heb claustrofobie, maar een vriendin en vandaag zat ze per ongeluk opgesloten in een wc op haar werk.
De paniek was verschrikkelijk en het duurde een uur voordat ze haar bevrijdt hadden.
Vanavond slaapt ze bij mij en ze is nu in slaap gevallen met een slaappil, we slapen nu samen op de benedenverdieping en ik heb moeten beloven dat ik als ze wakker wordt en in paniek is meteen de deuren openmaak naar buiten. Ook is ze bang voor het donker, in de zin van echt donker zonder licht ervaart ze ook als verstikkend, ook mag ik niet haar handen vasthouden, laat maar zeggen alsof er een handboei omzit, dan raakt ze ook in paniek.
Zou haar zo graag van haar angst afhelpen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow.
ik dacht dat ik claustrofobisch was.
dit is echt extreem. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vervelend voor je vriendin! Ik voel met haar mee. Heb getracht een zinvol antoord te geven en hoop dat je daar wat aan hebt, mee kan. Ik heb er zelf ook erg veel last van gehad.

Het beste antwoord

Ik heb het zelf ook gehad.

Ik herken de paniek, heel vervelend.

Ben begonnen met een vertrouwd persoon in een gesloten ruimte te gaan zitten, net zo lang tot dat ik me daar best veilig voelde en merkte dat er niets gebeurde, het toen alleen deed terwijl de andere persoon naast de ruimte stond. deze kon steeds een beetje verder weg gaan.

Daarnaast heb ik steeds tegen mezelf gezegd;
'Ik voel me overal veilig!'
Met een gevoél én de verbeelding dat ik in een kleine ruimte was en me écht veilig voélde!

Steeds opnieuw die regel gezegd, weken lang en ik begon me veilig te voelen!

Dit is de kracht van positief denken!

Toegevoegd na 3 minuten:
Boeken tip;
Gedachten worden dingen. van Darel Rutherford

Kracht in jezelf. van J. Murphy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor de late reactie, maar wel het antwoord waar ik het meest aangehad heb voor mijn vriendin, het gaat nu al echt iets beter met haar. Beide boeken waren ook erg de moeite waard.

Andere antwoorden (9)

Ze moet naar een psycholoog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kunt er niet veel aan doen.
Het is gewoon datgene wat jouw vriendin bezit.
Wel kun je proberen het wat minder te laten worden.
er zijn meestal verschillende vormen van Claustrofobie.
Sommigen denken dat er enge monsters of beestjes naar de ruimte komen waar zij zich bevind.
Anderen denken dat de deur voor altijd op slot zit.

Laat haar zichzelf afvragen wat er eng is aan een toilet met de deur op slot.
Als ze zich dat kan afvragen komt ze een heel eind.

Laat haar zichzelf afvragen of een hand vasthouden echt eng is.
Ze weet immers dat ze jou kan vertrouwen en dat jij eigenlijk de sleutel van de handboeien bent.

Veel mensen gaan de dingen ZELF doen om diegene met claustrofobie gerust te stellen.
zulke vormen zijn niet altijd goed.
Ze gaan denken dat er iets ergs met je gebeurd.

Geef haar ALLE steun die jij haar kunt bieden.
Probeer overdag eerst eens wat testjes met de deur op slot met licht aan.
jij blijft natuurlijk dicht bij haar.
Wanneer dat beter gaat ben jij er NIET.
wanneer dat Ook goed gaat kun je proberen het licht uit te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet eenvoudig, en ik betwijfel of je dat kunt... Het is iets zeer hardnekkigs en bijzonder verveleld als je dat hebt... Het zal moeten slijten dat trauma... Hypnose is een goed middel. Maar als de angst heel groot wordt, moet je naar de huisarts gaan... Er is een boek dat kan helpen; Angst beheersen met aandacht, van Jeffrey Brantley... Ook dat kan helpen... Trauma Releasing Excercises ook wellicht...

Succes met haar te helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JUIST oefenen om in kleine ruimtes te gaan zitten het is de beste oplossing anders blijft ze bang. Help haar hiermee ga anders in ruimtes en dan steeds kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Danii, zie mijn antwoord op deze vraag, evenals jij bijna!
Fobieën zijn te overwinnen door er jezelf met hele kleine stapjes aan te wennen, al of niet onder begeleiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel: hele kleine stapjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had 'n klasgenootje die hetzelfde had. Op excursie naar Rome heeft ze de (hele smalle,lange) trap beklommen in het Vaticaan. Goed begin en overwinning voor haar! Ruimtes opzoeken en beetje bij beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de confrontatie aangaan
help je vriendin
en zoek professionele hulp
angsten zijn heel nare dingen
ze kunnen overwonnen worden

uit ervaring weet ik als jong kind
dat ik zo'n angst had, totdat ik het liet gebeuren, en er niets gebeurde
zo'n les! zo'n prachtgewaarwording
ga ervoor. sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Besef dat je angst voor kleine ruimtes een product is van verborgen misplaatste overtuigingen die jezelf in het leven hebt geroepen. En besef dat die angsten op geen enkele manier gevaarlijk, maar daarentegen wel je leven behoorlijk kunnen vergallen. Besef ook dat die overtuiging een doel heeft, zeker als je blijkbaar bereid bent je vrijheid ervoor op het spel te zetten. Maar het aller belangrijkste: blijf ten alle tijden de angstwekkende situaties niet uit de weg gaan!

Zoek desnoods hulp bij een STIMULERENDE (niet beschermende) psycholoog en heel belangrijk, NIET bij een psychiater. Psychiaters van nu stoppen alles maar al te graag in chemische hokjes (met steun van de pillenindustrie) en praten de patient maar al te graag aan dat zij over deze processen maar weinig te zeggen hebben en niets anders kunnen doen dan leidzaam toezien (bullshit!). Juist het omgekeerde is namelijk het geval: hoe wij denken, voelen en doen heeft regelrecht invloed op onze chemische processen. En wat is het wrang dan te beseffen dat juist die passieve, machteloze mentaliteit die psychiaters verspeiden olie op het vuur is voor het probleem, de klachten in eerste instantie juist versterken en vervolgens slechts het onvoorwaardelijke geloof in lapmiddeltjes in staat is de klachten wat te verminderen om er met de 'eer' vandoor te gaan. Een schandalig fenomeen in onze 'moderne' tijd waar ik over door kan blijven praten, maar hier niet zal doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je claustrofobie veroorzaakt
Je hebt angst voor kleine ruimtes zoals liften, kelders, wc's, vliegtuigen, etc.
Confrontaties met kleine ruimtes veroorzaken paniekreacties bij jou.
Jij wordt dan overvallen door het gevoel niet meer weg te kunnen.
Dit leidt tot reacties als: duizeligheid, bonzen van jou hart, trillen of schudden en zweten

Drie oplossingen aan om snel van je angsten af te komen, namelijk...

volg de link!