Geldt er voor verpleegkundigen in de psychiatrie een verbod op het geven van je hun achternaam?

Toegevoegd na 4 minuten:
En daarmee bedoel ik specifiek het geven van hun achternaam aan patienten.
(sorry voor de typfout in de titel. 'je' hoort er niet tussen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Voor verpleegkundigen in de psychiatrie in het algemeen geldt geen verbod op het gebruik van de achternaam naar patiënten/cliënten maar sommige instellingen hanteren het wel als richtlijn. Dat heeft te maken met een zeker risico op schending van de privacy door sommige cliënten, al dan niet bedreigend. Ook in mijn branche, asielzoekers, geldt die richtlijn, hoewel n iet als verplichting. In de praktijk zou ik een valse naam aan moeten nemen, gezien de vele verzoeken om mijn achternaam te herhalen en te spellen als ik weer eens een tolk nodig heb of aan het netwerken ben in tegenwoordigheid van mijn patiënt. :-) Maar in TBS-klinieken en dergelijke kan ik me zeker iets bij zo'n richtlijn en zelfs een verbod voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat verbod is er niet. Iedere medewerker bepaalt voor zich zelf of hij zijn achternaam wil prijsgeven of niet. Voor mensen die een gebruikelijke naam hebben als Jansen of De Vries is het vervolgens ook makkelijker, om de achternaam kenbaar te maken, dan wanneer je een weinig voorkomende naam hebt.

Wat bij de psychiatrie vaak ook een rol speelt bij het gebruik van voornamen is dat men op die manier tracht om beter en sneller een band op te bouwen met de patienten.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verpleegkundigen hebben een beroepscode, er is er ook eentje speciaal voor sociaal psychiatrische verpleegkundigen. Zo'n beroepscode wordt door een beroepsvereniging vastgelegd en daar staan richtlijnen in hoe een verpleegkundige moet handelen. Er is ook tuchtrecht voor verpleegkundigen die de algemene richtlijnen van hun beroep ernstig schenden. In de beroepscode staat niets over het geven van de achternaam.

Wel zou het kunnen dat de verpleegkundige in een instelling werkt waar specifieke richtlijnen gelden. Zo'n organisatie zou kunnen vastleggen dat er geen achternaam gegeven mag worden. Ook kan bij sommige afdelingen in een instelling of bij specifieke patiënten zelfs die regel gelden. Meestal is dat op basis van ervaring gebeurt dus meestal niet zonder reden.

Als patiënt zou ik dat trouwens wel heel erg vervelend vinden, net alsof je niet te vertouwen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar zulke patiënten zitten er helaas wel tussen...
Nee hoor,ik ben 2 keer opgenomen geweest in een kliniek voor Eetstoornissen en op de afdeling van een GGZ-instelling,voor dezelfde reden en bij beide waren op die afdelingen psychiatrisch verpleegkundigen( vanzelf hè?)en ik en de andere patienten wisten gewoon de voor en achternamen van de dienstdoende verpleging.
Waarom niet?
Misschien dat zoiets niet gebruikelijk is als je werkt met psychopaten en gestoorde criminelen,maar dat is wel weer wat anders.
Wie weet dat in zo'n geval andere regels gelden.
Wij zagen in ieder geval ook wekelijks de dienstroosters met alle namen,kon je zien wie wanneer werkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje. deden ze bij de ggz in assen ook. Misschien niet bij de TBS-kliniek naast de deur, maar dat weet ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Herbalrebel
Bedankt voor het plusje!^^
Lijkt mij dat in een TBS-kliniek wel andere regels gelden,maar ik weet het ook niet.
Ik kan het me wel voorstellen,want zelfs in een 'gewone' GGZ-stelling heb ik wel eens gehoord van agressieve patienten,op de gesloten afdelingen dan hè?