Er is een aangeboren afwijking waar je in de eerste levensjaren niks van merkt, maar dan kan het opeens op spelen. Hoe heet deze afwijking?

Er is een aangeboren afwijking waarbij je bij de geboorte een bepaald iets in je hersenen ontwikkelt wat ineens na een aantal jaar spontaan kan knappen.

Het gaat gepaard met hevige hoofdpijn vooraf en eventueel neurologische uitval. Wat is de naam van deze afwijking?

Het gaat om de afwijking die het jongetje in de film 'De kleine blonde dood' ook heeft.

Toegevoegd na 9 minuten:
In die film heeft dat jongetje een gezwel in zijn hoofd, wat ineens knap. Wat is de naam hiervan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inde kleine blonde dood valt die jongen van de trap en beland in een coma. Verder had hij niets??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fout* Hij had een gezwel in zijn hoofd die geknapt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat gezwel bedoel ik dus wat ineens kan knappen. Heeft dat beeld ook een naam?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een gezwel is kloppen de antwoorden niet, ik vond idd op sommige plekken dat de jongen een tumor had en op andere plekken dat er 'iets' knapte. Een tumor is niet iets wat de vraagsteller bedoelt dus ik weet het nu ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry als het verwarrend over komt, maar ik dacht dat dit beeld ook een naam had.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een tumor knapt niet. Een aneurysma kan geleidelijk opzwellen naarmate de zwakke plek zwakker wordt. Totdat het aneurysma op een gegeven moment ineens knapt. Dan is het mis. Vergelijk het met een zwakke plek in de binnenband van je fiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar overal lees je over kanker en tumor... gut ik zou bijna het boek gaan lezen LOL

Antwoorden (4)

AVM, arterio-veneuze malformatie in de hersenen? Dat is een vaatafwijking waarbij een vat niet 'normaal' in elkaar zit. Er kan dan gemakkelijk een aneurysma ontstaan (zwakke plek in de vaatwand, die door de ophoping van bloed als een soort ballon gevuld wordt) dat kan knappen. Je merkt er inderdaad niets van, totdat het misgaat. Is dat wat je bedoelt?

Toegevoegd na 3 minuten:
Aan aneurysma kun je trouwens ook op latere leeftijd krijgen, soms is er geen aanwijzing voor, soms komt het doordat de kwaliteit en elasticiteit van de vaten achteruit gaat. Maar als je geboren wordt met zo'n AVM, is de kans op een aneurysma wel heel erg groot.

Er zijn trouwens meer aangeboren aandoeningen waarbij de kans op het krijgen van een aneurysma, ook op andere plekken in het lichaam, verhoogd is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ken overigens het boek niet, maar op internet lees ik in boekbesprekingen dat er bij Micky iets 'knapte' in zijn hersenen, dat er een soort gezwel zat. Ik zou niet weten wat dat anders zou kunnen zijn dan een AVM, dat door in feite woekeringen en vertakkingen van vaten en vaatjes inderdaad een soort gezwel kan zijn. Andere gezwellen kunnen niet 'knappen', dus ik vermoed dat dit het moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je was 23 seconden sneller dan ik...     ;-)
Wat jij bedoelt heet een aneurysma. Dat is een zwakke plek in een bloedvat.

Die zwakke plek kan knappen, waardoor het bloed in de hersenen komt. Daardoor kan schade ontstaan. Die schade kan leiden tot uitval van de getroffen hersendelen.

Afhankelijk van de mate van schade en van de plek waar die schade optreedt, kan dat leiden tot gedeeltelijke verlamming, waarnemingsstoornissen, geestelijke stoornissen, of de dood.
11 jaar geleden
Bedoel je een aneurysma van de hersenen: http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/patienteninformatie/schedel-en-hersenen/aneurysma?3850b54a4c08f75540b0e179310cb2eb=bb6f97bced12f71b6aa4146275ded7e8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hemangioom?