Waarom zijn de hersenen geplooid?

Ik doel hier op de hersenen van de mens. Iemand een idee waarom deze geplooid zijn? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Vanwege alle plooien en groeven die erin zitten. Daardoor wordt het oppervlak aanzienlijk vergroot zodat er plaats is voor veel neuronen, ongeveer 125 miljard. Veel neuronen betekent veel contactmogelijkheden, dus veel mogelijkheden om informatie op te nemen en te verwerken.
Amadea
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Waarom willen die neuronen dan graag aan de oppervlakte gaan zitten? Binnen in de hersenen is nog veel meer plaats, toch? Of zitten daar geen neuronen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plooiing van hersenen dient inderdaad om meer ruimte te maken. Dat juist menselijke hersenen zo geplooid zijn komt doordat mensen zo'n hoge intelligentie hebben. Verlies van hersenplooiing, wat veel bij huisdieren is vastgesteld als gevolg van het domesticatieproces, geldt dan ook als een duidelijke aanwijzing voor verlies van intelligentie. Bronnen:
- Midas Dekkers. Het edelgedierte. Bert Bakker Amsterdam, 1982. Hoofdstuk 3 Het verdommingsproces
Amadea
9 jaar geleden
@escape: binnenin zitten geen neuronen maar neurieten. Via de neurieten communiceert de hersenschors met andere delen van het lichaam. In de hersenschors vinden de complexere hersenfuncties plaats, zoals bijvoorbeeld taalgebruik of logisch denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie en daarmee een verwijzing naar een site met extra uitleg.