wat gebeurt er met je oor bij gehoorschade?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt aan wat er is gebeurd met dat oor. Een te ver doorgestoken wattenstaafje geeft andere schade dan te veel en te hard geluid bijv.

Het beste antwoord

Bij (hard )geluid worden de tril haartjes in het slakken huis in bewegingen gebracht net als gras in de wind maar bij hard geluid zeker indien langdurig blijft dat gras plat of raakt in elkaar . Zeker als geluid vaker voorkomt en het lichaam niet kan herstellen of ?? Dan ontstaat de schade en die is vaak blijvend . Dit met die tril haartjes is maar een gedeelte . Er zitten ook vloeistoffen tussen de membranen ( het ovale venster ) ook daar is schade vaak niet omkeer baar . Het trommel vlies kan zich vaak wel herstellen . Die tril haartjes hebben de taak om het geluid om te zetten in een signaal die de gehoor zenuw kan verplaatsen naar de hersenen . Dus stel het je voor als een wind door een bos de bomen moeten buigen maar bij een extreme storm breken ze af en vallen ze tegen elkaar en op de grond . Zeker als er geen recovery tijd tussen de stormen is ( geluiden ) is de schade niet omkeerbaar . En dan heb je gehoorschade . Er zijn natuurlijk helaas nog honderden andere mogelijke oorzaken ? Van ontstekingen tot voor jou giftige medicijnen .slechte doorbloeding van de kleinste bloedvaten kan ook gehoorschade veroorzaken .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Schade aan het gehoor kan worden veroorzaakt wanneer je te vaak en te lang naar hard geluid luistert. Er zijn verschillende vormen van gehoorschade. Onderstaand slechthorendheid, hyperacusis en tinnitus kort toegelicht.

Slechthorendheid
Je kunt last krijgen van een verminderd gehoor, door de slijtage van haarcellen in het binnenoor.

Door natuurlijke slijtage
Een verminderd gehoor kan worden veroorzaakt door een natuurlijke slijtage van de haarcellen in het binnenoor. Deze vorm van slechthorendheid wordt ouderdomsslechthorendheid genoemd.

Door teveel hard geluid
De haarcellen in het binnenoor kunnen ook beschadigen en afsterven als ze aan teveel hard geluid worden blootgesteld. Dit kan lawaaislechthorendheid tot gevolg hebben.

Hyperacusis
Hyperacusis kan het gevolg zijn van een lawaaibeschadiging. Hyperacusis is de medische benaming voor een overgevoeligheid voor normale dagelijkse geluiden. Het roeren in een koffiekopje, het uitruimen van de vaatwasser of het openen van een plastic zakje, kunnen voor iemand met hyperacusis erg onaangenaam tot zeer pijnlijk zijn.

Tinnitus
Tinnitus is de officiële term voor het waarnemen van geluid zonder dat er een externe geluidsbron aanwezig is. Tinnitus kan verschillende oorzaken hebben, variërend van een te hoge bloeddruk tot infectieziekten. Ook kan het een bijwerking zijn van medicijnen. Maar veelal is lawaai de veroorzaker van tinnitus.

De piep na het uitgaan
Veel mensen ervaren een piep in de oren van na het uitgaan. Wat veel mensen niet weten, is dat deze piep een ernstige waarschuwing is. Die piep betekent namelijk dat een stukje van het gehoor stuk is gegaan. Wanneer dit te vaak gebeurt, kan de piep blijvend worden. Dit is tinnitus.

Piepen en fluiten
De geluiden die men hierbij kan horen lopen erg uiteen: van piep- en fluittonen tot gesuis, gebrom en gebonk. Beluister onderstaand een compilatie van verschillende geluiden die je kunt ervaren bij tinnitus.
AlphaLimaSierra