Waarom weeg ik niet 2 kg zwaarder als ik 2 liter water drink?

En in de tussentijd is er natuurlijk nergens iets uit gegaan!

Ligt dit aan de weegschaal, of is er een andere verklaring?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb mezelf vooraf en achteraf gewogen, met dezelfde kleren (mijn adam kostuum)

Toegevoegd na 5 minuten:
En er was helemaal niets bijgekomen, ook geen anderhalve kg. Het gewicht was precies hetzelfde als vooraf.

Toegevoegd na 1 uur:
Tussen voor en na zat 1 uur, in dat uur heb ik mijn mijn luie gat op de bank gezeten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle weegschalen zijn heel precies, als je iets verder naar voren of achter gaat staan, scheelt soms in het gewicht dat ie weergeeft.
En misschien dat je veel gezweet hebt en dat het zweet verdampt is?
Verder geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uurtje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En niet geplast en niet gepoept?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet geplast en niet gepoept, dus het zal inderdaad waarschijnlijk aan de weegschaal liggen, onding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent lek denk ik :)
paulus811
14 jaar geleden
Weegschaal is wel goed, maar je zat voor t drinken al op het maximum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naah... weeg maar 70kg
paulus811
14 jaar geleden
Het is niet bedoeld als weegschaaltest, maar om aan te tonen dat 2 liter water niet 2 extra kilo's lichaamsgewicht veroorzaakt. Ik vind het erg leuk in ieder geval en ben benieuwd naar het goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie: Uit pure verveling. Ik woog 68 en ik wilde 70 wegen, dus ik dacht laat ik 2 liter water drinken en dan weeg ik 70, niet dus :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen, ga OP je weegschaal staan met een fles water , drink m leeg terwijl je blijft staan. Gooi de fles weg en zie wat er gebeurt.. bijna.. want t lijkt me geen gezonde suggestie.. zoveel water in 1 keer achterover slaan.

Het beste antwoord

Het water heeft zich grotendeels verdeeld over allerlei organen en andere plekken in je lichaam en is daar aan de slag gegaan.

Het heeft je cellen gesmeerd,
Voedsel helpen verteren, en je bloed verdund.
Het heeft je botten aangevuld, je tanden, je spieren, en ga zo maar door.

Bovendien heb je een gedeelte via de longen weer uitgeademd, en via je huid verloren door natuurlijk transpiratie, hoe gering je inspanning dan ook.

Weeg je 70 kg dan heb je 42 liter lichaamswater waarvan 26,5 liter intracellulair en 15,5 liter extracellulair waarvan weer ongeveer 11 liter interstitieel ( tussen de cellen in) en 3 liter intravasculair.(in de bloedvaten)

Watergehalte van verschillende weefsels en organen in %:

* Tanden en Vetweefsel 10 %
* Skelet 22 %
* Lever 68-70 %
* Huid 70-72 %
* Darmen 74 %
* Hersenen 75-80 %
* Spieren en Milt 76 %
* Hart en longen 79 %
* Bloed en Nieren 83 %

We raken per dag 2,5 liter water kwijt:

* 1,5 liter via de urine

* 0,1 liter via de ontlasting
* 0,5 liter via de longen door uit te ademen
* 0,4 liter via de huid door transpireren

Blijkbaar had je lichaam die 2 liter broodnodig. Het heeft zich in ieder geval goed door je hele lichaam verspreidt.

Wat onverwerkt overbleef was blijkbaar onvoldoende om je weegschaal merkbaar te doen uitslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als je de fles water in je handen had toen je op de weegschaal stond, is het logisch, maar verder heb ik geen idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan weeg je voor en na, wel degelijk 2 kilo zwaarder!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe weegschaal! Maar als je die 2 liter in korte tijd hebt gedronken moet je echt wel bijna twee kilo meer wegen hoor! (of je hebt in de tussentijd gigantisch zitten kleien!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou toen ik aan de lijn ging woog ik mijzelfs voor en na de stoelgang...ik zag ook geen verschil wat je wel zou denken
...nog geen ons eraf..misschien had ik dan ook wel een defecte weegschaal! jammer dat je deze vraag niet eerder gesteld hebt want dat had mij veel frustaties gescheeld ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb deze test jaren geleden eens gedaan, en ben eigenlijk nooit opzoek gegaan naar een antwoord, maar nu ik hier zit dacht ik: waarom niet? En tsja, nu staat die er. Laten we hopen dat er straks een professor komt met een geweldige verklaring voor dit alles! Al denk ik persoonlijk dat het aan de weegschaal heeft gelegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb ik ook weleens gedaan. En dat scheelde toen 2 ons (; Een goede weegschaal doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een digitale en dacht dat deze tot op de kleinste gram aangaf wat het gewicht is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet 2 liter in een uur mag ik hopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha...misschien als je de kachel op 40 graden zet wel !
Het ligt aan het tijdsbestek waarin je die twee liter water dronk. In de tussentijd raak je namelijk (naast de toiletgang die in jouw geval niet plaatsvond) ook op andere manieren vocht kwijt, namelijk door te ademen en door te zweten (dit doet het lichaam continu heel licht). Je cellen maken gebruik van het water en in de tussentijd verbrand je ook energie, waarmee dus gewicht.

Als je het in een kwartier tijd drinkt en je voor de tijd en na de tijd weegt, zie je wel degelijk iets op de weegschaal. Het is onmogelijk dat je niet zwaarder bent wanneer je "gewicht in jezelf stopt" en dat dat vervolgens niet te zien is aan de weegschaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij toe bent aan een nieuwe weegschaal... of was de bank erg nat na afloop? (dat je ergens lekkage hebt...?)

Je had er trouwerns niet bijgezegd hoe lang je over die twee liter gedaan hebt... want dat is erg veel om zo achter elkaar op te drinken.... en het scheelt ook hopeveel je weeegt, (dus % lichaamsgewicht) en hoe warm het was...qua transpiratie... maar je zou wel iets meer moeten wegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de fles water met twee kilo/liter water in je hand houdt weeg je twee kilo meer dan zonder de fles. Als je inhoud van de fles in je maag giet, weeg je ook twee kilo meer dan zonder de fles. In een uur zweet je niet twee liter. Er moet dus iets mis zijn met je weegschaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons lichaam heeft een grote behoefte aan water, we bestaan ook grotendeels uit water.
Als we dorst krijgen is er ergens in ons lichaam water nodig om het aan te vullen.
Als we niet drinken omdat we dorst hadden, zoals in jouw geval, zal ons lichaam binnen enkele minuten gaan proberen dat water kwijt te raken, door middel van transpireren. (uit te plassen)
Moet je eens proberen als het in de zomer erg warm is, drink een halve liter water op en binnen enkele min. lopen de zweetdruppeltjes van je rug.
Maar ook als het niet warm is, gebeurt het, ook al merk je er niets van.
Maar sta je op de weegschaal en je neemt een tweeliterfles met water in je hand, dan weeg je twee kilo + de fles meer!
Of je dat nu in je hand heb, of in je maag zit.
Maar dat heb je niet gedaan, want je drinkt niet zo maar twee liter water achter elkaar op als je geen dorst hebt.