Waarom knap je op van een powernap?

Wat gebeurd er dan met je etc

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
SimonV
9 jaar geleden
Een powernap is een korte slaap die eindigt voordat de diepe slaap intreedt. Tijdens een powernap word je hormonale balans hersteld. Deze balans helpt stress te bestrijden en versterkt het immuunsysteem.
Er zit wel een addertje onder het gras: slaap je te lang en word je wakker vanuit een diepe slaap, dan kun je in plaats van verkwikt juist slaperiger en duf zijn. Uit powernap-onderzoek is onder meer dit gebleken:
• Het kan de alertheid, reactietijd en concentratie verbeteren. Uit onderzoek van de NASA blijkt bijvoorbeeld dat piloten na een ‘powernap’ van 25 minuten ruim 2 uur langer alert zijn dan wanneer ze niet slapen.
• Het kan de productiviteit verbeteren: de tijd die je ‘verliest’ door te slapen, win je door een verbeterde productiviteit.
• Het kan het geheugen en het leervermogen verbeteren. Dit geldt met name ook voor jonge kinderen. http://en.wikipedia.org/wiki/Power_nap

Antwoorden (1)

Omdat slapen de manier is waarop zowel het menselijk lichaam als de geest uitrust en zichzelf hersteld/geneest. Dit proces vind dus ook in zekere mate plaats tijdens zo'n power nap.