Werkt antibiotica tegen meerdere ontstekingen?

Ik slik antibiotica tegen een ontsteking in mijn kies, maar ik heb ook een lichte ontsteking in mijn teen. Kan het zo zijn dat mijn kies minder snel geneest hierdoor? Want de antibiotica weet natuurlijk niet waarvoor hij geslikt wordt;) de kies is op dit moment het belangrijkst, aangezien ik tussen twee wortelkanaalbehandeling delen in zit, maar ik ben bang dat het heelproces vertraagt of zelfs staakt doordat de onsteking in mijn teen hier ook wat van mee krijgt. Of werkt dat allemaal niet zo?

een jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, zo werkt dat niet. Die antibiotica gaat niet op zoek naar een of andere ontsteking, om daar dan te blijven hangen. Wordt door de bloedbaan door heel het lichaam verspreid, en valt elke bacterie* aan die het tegenkomt. Waar dan ook in je lijf.
* Er zijn veel soorten antibiotica, omdat er ook veel soorten bacteriën zijn. Je tandarts zal iets voorgeschreven hebben wat bewezen goed werkt tegen ontstekingen in een kies, maar of het dan ook werkt tegen andersoortige ontstekingen is de vraag. Mogelijk wel. Kwaad kan het in elk geval niet.
een jaar geleden
Een Breedspectrum antibiotica pakt meerdere soorten bacteriën aan.

Het nadeel is wel dat deze antibiotica vaak ook de goede bacteriën aantasten.
Het beste is om te bepalen welke bacterie aanwezig is, en deze te bestrijden met de meest werkzame antibiotica.
Toegevoegd op 5 maart 2023 11:32: tekst
een jaar geleden