Waarom kun je je lichaam niet aan de wetenschap beschikbaar stellen als je orgaandonor bent?

Ik ben orgaandonor, maar na mijn dood zou ik mijn lichaam het liefst aan de wetenschap geven in plaats van begrafenis / crematie. Zou graag willen weten waarom beide niet zou kunnen? Dat wanneer niet alles als donor gebruikt kan worden, het lichaam toch nog geschikt is voor de medische faculteit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat de meeste anatomische instituten alleen intacte lichamen aannemen. Wel kan een ter donatie afgestaan orgaan of weefsel alsnog ter beschikking van de wetenschap worden gesteld als na de uitname blijkt dat het toch niet geschikt is. Dan kunnen artsen dat orgaan of weefsel gebruiken voor op transplantatie gericht onderzoek. Ze willen daarmee de kennis over transplantatie vergroten.
Amadea
9 jaar geleden
Kort door de bocht gezegd, je kan niet op twee plekken tegelijk zijn, zulke dingen moeten heel heel snel na overlijden gebeuren.