Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe houd je een goede presentatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
668
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dit eraan ligt aan welke doelgroep je wilt presenteren. Als u bijvoorbeeld voor kleuters gaat presenteren moet het wat simpeler en korter zijn dan bijvoorbeeld bij volwassenen. Echter is het wel handig om kort maar krachtig te zijn en eventueel een interactieve presentatie te geven: dan blijf je de aandacht meestal langer vasthouden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Door voor de spiegel te oefenen. Rustig en duidelijk spreken. De luisteraars tijd geven om eventueel te reageren of vragen te stellen. Ter afleiding, indien mogelijk, afbeeldingen die het goed illustreren met een beamer tonen (Powerpoint presentatie).
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Ik kan je alleen een paar algemene, maar in mijn ogen belangrijke, tips geven.

1 Hou het kort. De grens waarop mensen hun aandacht voor een spreker verliezen ligt volgens mijn toenmalige docent communicatie rond het kwartier. Tien minuten is daarom de beste lengte voor een presentatie, een kwartier het maximum. Daarna sukkelt je publiek weg.

2 Hou je verhaal uit het hoofd, desnoods met een papiertje met tekst of steekwoorden bij de hand. Ga niet de tekst voorlezen die je in beeld brengt. Mensen kunnen best zelf lezen.

3 Gebruik je een beamer, zet dan alleen wat steekwoorden op je sheets en zo mogelijk illustraties. Vermijd grote lappen tekst.

4 Wil je iets overbrengen op je gehoor, herhaal dat dat enkele malen. Gemiddeld onthouden mensen (alweer volgens mijn docent) ongeveer 11 % van wat ze verteld is. Herhaling is de manier om je gehoor iets te laten onthouden.

Heel veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je het een kind duidelijk uit kan leggen en diegene het begrijpt, kun je ook een publiek het uitleggen. Je moet gewoon goed snappen waar het over gaat. Dan komt je tekst vanzelf uit je hoofd. Wanneer je alles op een papiertje zet dan zal de presentatie vaak moeilijker verlopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding