Hoe om te gaan met overgevende kinderen?

ik begin volgende week aan mijn studie Pabo, hierin loop je stage op een basisschool. waar ik mij echter zorgen om maak is als de kinderen moeten overgeven. ik heb zelf emetofobie (overgeefangst) en weet ook niet hoe ik zal reageren als ik het voor mijn ogen zie gebeuren, laat staan opruimen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan zodat ik die angst niet meer hoef te hebben? (het is al veel minder geworden met de jaren)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik werk ook al jaren in het onderwijs, en ik heb het welgeteld 2 keer meegemaakt, beide keren in groep 3. De eerste keer stond het betreffende kind toevallig net met een paar andere kinderen rekenvoorbeeld te zijn (hoeveel handen hebben we nou eigenlijk als we 4 kinderen hebben). Ineens hingen er geen 8 handen maar 7 in de lucht, die andere was afgezakt naar de mond van het kind. Ik heb 'r onder d'r oksels gepakt en voor de prullenbak gezet, waar alles er keurig netjes uitkwam. Wijze les 1: vaak zie je het aankomen en kun je maatregelen nemen De tweede keer was het kind zelf al naar de gootsteen gerend, verder dus ook geen zooi op de vloer. Alleen wel een verstopte gootsteen... Ik was op dat moment zwanger en kon er toen ook absoluut niet tegen, gelukkig had ik een collega met een bijzondere aandoening: hij rook niks. Hij heeft het probleemloos voor me opgeruimd Wijze les 2: Kinderen voelen het zelf vaak aankomen en nemen maatregelen. Je kunt trouwens ook, zeker tegen de tijd dat je zelf voor de klas staat, met de kinderen afspreken dat ze ALTIJD snel naar de wc mogen rennen als ze voelen dat ze moeten overgeven, en als ze dat niet redden, dat dan de prullenbak een goed alternatief is. Wijze les 3: Zoek een school met een collega die niets ruikt. Nee, geintje. Wijze les 3 : houd goed contact met je collega's, als je echt hulp nodig hebt, zullen ze je helpen. Verder: zieke kinderen blijven over het algemeen thuis. En als een kind op school ziek wordt, heb je ee