Hoe om te gaan met overgevende kinderen?

ik begin volgende week aan mijn studie Pabo, hierin loop je stage op een basisschool. waar ik mij echter zorgen om maak is als de kinderen moeten overgeven. ik heb zelf emetofobie (overgeefangst) en weet ook niet hoe ik zal reageren als ik het voor mijn ogen zie gebeuren, laat staan opruimen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan zodat ik die angst niet meer hoef te hebben? (het is al veel minder geworden met de jaren)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik heb in al mijn jaren op school nog nooit iemand zien overgeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt natuurlijk ook meerendeel voor bij de lagere klassen dus de kleuters, ik denk dat je dat niet meer kan herinneren van vroeger ;) ik weet wel vroeger als er een kindje had gespuugd deden ze er zand overheen en na een tijdje kon je het zo opvegen. En wat denk je van de schoolreisjes met de kindjes met reisziekte en de plastic tasjes brrr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je daar de fobie opgelopen? Of weet je niet wanneer het begonnen is..
Lastig zijn die dingen hoor, zelf ben ik alleen maar panisch voor regenwormen gelukkig ..( en no way dat ik de confrontatie aanga! ) Maar dit is wel fijn als je van de angst af komt, eventueel wil je later zelf ook eens kinderen , en dan kom je het zéker tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik hbe dat al jaren vroeger was het zo erg dat ik altijd bang was nadat ik gegeten had, ik durfde ook nooit in een restaurant te eten. ik ben d.m.v therapie hierin geholpen. Ik denk dat nu het voornaamste is dat ik de confrontatie ermee aanga en waarschijnlijk heb ik dan wel zoiets van joh, ben ik daar nou al die jaren zo bang voor geweest? Oei regenwormen lijkt mij best lastig. en ja als ik zelf kinderen heb moet ik ook ermee o kunnen gaan :P

Het beste antwoord

Ik werk ook al jaren in het onderwijs, en ik heb het welgeteld 2 keer meegemaakt, beide keren in groep 3.
De eerste keer stond het betreffende kind toevallig net met een paar andere kinderen rekenvoorbeeld te zijn (hoeveel handen hebben we nou eigenlijk als we 4 kinderen hebben). Ineens hingen er geen 8 handen maar 7 in de lucht, die andere was afgezakt naar de mond van het kind. Ik heb 'r onder d'r oksels gepakt en voor de prullenbak gezet, waar alles er keurig netjes uitkwam.
Wijze les 1: vaak zie je het aankomen en kun je maatregelen nemen
De tweede keer was het kind zelf al naar de gootsteen gerend, verder dus ook geen zooi op de vloer. Alleen wel een verstopte gootsteen... Ik was op dat moment zwanger en kon er toen ook absoluut niet tegen, gelukkig had ik een collega met een bijzondere aandoening: hij rook niks. Hij heeft het probleemloos voor me opgeruimd
Wijze les 2: Kinderen voelen het zelf vaak aankomen en nemen maatregelen.
Je kunt trouwens ook, zeker tegen de tijd dat je zelf voor de klas staat, met de kinderen afspreken dat ze ALTIJD snel naar de wc mogen rennen als ze voelen dat ze moeten overgeven, en als ze dat niet redden, dat dan de prullenbak een goed alternatief is.
Wijze les 3: Zoek een school met een collega die niets ruikt. Nee, geintje. Wijze les 3 : houd goed contact met je collega's, als je echt hulp nodig hebt, zullen ze je helpen.
Verder: zieke kinderen blijven over het algemeen thuis. En als een kind op school ziek wordt, heb je een lijst met telefoonnummers, zodat je de ouders of oppas kunt bellen.

Zolang je zelf nog niet voor de klas staat, maar stage loopt, zal je mentor/begeleider waarschijnlijk voor de zooi opdraaien.
En weet je wat vreemd en eigenlijk heel mooi is? Je gaat heel veel genegenheid voelen voor de kinderen in je klas. Daardoor wordt het al een stuk minder smerig, zo werkt dat nou eenmaal.
Laat het maar gewoon over je heenkomen (nou ja, niet letterlijk natuurlijk) je kunt van tevoren toch niet weten hoe je gaat reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit antwoord! het is zo goed beschreven en uitgelegd en dit maakt me echt al een stuk minder bang. En dat lijkt mij inderdaad ook wel dat je als stagiaire niet gelijk dat soort dingen hoeft op te lossen/ruimen. Plus daarnaast als ik ooit zelf kinderen krijg dan gaan die ook spugen dus ja dit is eigenlijk een goede oefening alvast! Ik wil je echt heel erg bedanken voor dit goede antwoord en de bemoedigende woorden dit heeft voor mij echt veel waarde en is zeker het beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan hoor, en heel veel plezier verder, het is een superbaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartverwarmend verhaal vanuit de praktijk. +1

Andere antwoorden (6)

Ten eerste, heel goed over leggen met de leerkracht. Samen kom je er wel uit ;-)

Ten tweede. Het zijn gewoon boterhammen, frikandellen, pizza, groenten en noem maar op. Die uit een soort blender komen. Niks vies aan dus. De eerste 2 keer is waarschijnlijk lastig en even doorbijten. Maar uiteindelijk valt het mee.

En de kans is denk ik heel klein dat je ze het moeten.

Succes met je opleiding!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar niet naar de onduidelijkheid in de derde alinea :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja best wle een goede omschrijving, dat probeer ik mezelf ook altijd voor te nemen, het is niet vies (is het wel) het is gewoon eten wat half verteerd is. bedankt voor de succes en de lieve reactie !
De beste manier, om er af te komen, is om het te ervaren. Niemand vind het prettig om te zien en om het op te ruimen. Ik werk zelf in de zorg en maak het dus ook wel eens mee. De eerste keren vond ik het heel erg vervelend om mee te maken. Maar in de loop van de tijd, gaat dat beter.
Succes met je studie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad slim om het juist op te gaan zoeken in dit geval, want inderdaad zo kom je er het snelste van af. Bedankt voor de reactie en voor het succes x
Bespreek dit gewoon goed met je collega's op de school, en maak goede afspraken over wat je doet als het gebeurt, en wie je kan helpen. (iets als: kijk of het kind in directe nood is, zo niet, loop naar de afgesproken collega toe die het verder voor je gaat afhandelen/opruimen).
In ruil daarvoor kun je bijvoorbeeld afspreken dat je iedere keer dat je iemands hulp moet inroepen, taart trakteert, en dan is dat ook weer opgelost..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha als ik dan in de kleuterklas sta dan wordt er waarschijnlijk vaak taart gekocht ! bedankt voor de reactie
Gelukkig is de angst al minder, en weerhoudt het je niet om deze opleiding te doen. Om er verder van af te komen is het beste om jezelf ermee te confronteren
. En dan zit je waarschijnlijk wel goed als leerkracht, zeker in groep 1 of 2 komt het vast weleens voor. Rug recht, doorademen, aan wat anders denken, verstand op nul en opruimen. Dat is het enige wat je kan en dan ook moet doen.

En iedereen vind kots vies natuurlijk, en overgeven ook, maar het hoort er nu eenmaal bij soms.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! mezelf ermee confronteren en het opzoeken, vermijden werkt in dit geval niet en maakt het obstakel alleen maar groter. En ik denk zelf dat als ik het 2/3x heb gezien of moeten opruimen dat het vanzelf niet meer zo groot probleem wordt. bedankt voor de bemoedigende woorden!
Je geeft al aan dat je van jezelf nog geen idee hebt hoe je zou reageren, je ziet dus tegen iets op waarvan je niet weet hoe erg je het gaat vinden.

Jouw eigen angst voor braken is iets heel anders dan een ander zíen braken.

De kans dat kinderen braken in de klas is klein, gebeurt echt niet aan de lopende band, gelukkig.

Tips voor als het wel gebeurt. Neem bij het opruimen een dropje in je mond, en blijf rustig ademhalen.
Zorg dat je een paar wegwerphandschoenen in de klas hebt liggen en wat oude handdoeken, altijd handig bij wat voor ongelukjes dan ook.
Doe het braaksel met doeken en al in een plastic zak, knoop die dicht en gelijk buiten in een container gooien.

Ik richt me hier alleen op jouw actie mbt het overgeven, uiteraard gaat een groot deel van je aandacht ook naar het kindje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind dit toch wel een heel geruststellend antwoord. en de angst gaat meer uit naar andere die het doen niet zozeer mijzelf ik heb al denk ik 7 jaar niet meer overgegeven dus inderdaad angst voor iets wat onbekend is. De tip vind ik heel erg goed en ga ik denk ik ook wel gebruiken! bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en succes met je opleiding, juf :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het kindje aan het overgeven is, richt je aandacht op het kindje.
Deze zal misschien ook angstig zijn en jij zult moeten geruststellen.
Zegt dat hij/zij het goed doet, gooi het er maar uit, goed zo enz.
Met je aandacht zul je bij het kind zijn en niet bij jezelf. Voor de rest dit antwoord, heel goed. +
Ik werk al jaren in het onderwijs en ik heb letterlijk nog NOOIT een leerling zien overgeven. Wees eerlijk over je fobie, maar probeer er verder niet teveel aandacht aan te geven. Hoe meer je er aan denkt, hoe angstiger je wordt.
Nog even twee wijsheden:
Alles wat aandacht krijgt groeit!
en
Een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest!
Veel succes en plezier op de PABO :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow! een ervaringsdeskundige daar was ik wel naar op zoek eigenlijk! maar werk je dan in de bovenbouw? want het lijkt mij ook meer logisch dat de allerkleinste sneller ziek zijn en moeten spugen. en die wijsheden schrijf ik in mijn agenda, zodat ik er naar kan kijken als het nodig is. bedankt voor de bemoedigende woorden en voor het succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op verschillende scholen gewerkt, na een basisschool nu inmiddels op het voortgezet onderwijs. Daar zijn geen kleuters, maar werkweken met pubers willen ook nog wel eens overgeeft-bevorderend werken ;-)
Maar even serieus: ook al zou een kleuter ooit tijdens jouw stage moeten overgeven (heeeel kleine kans) dan zou het wel heel toevallig zijn als dat ook nog net onder jouw ogen gebeurt. Je kunt je fobie het beste aan je begeleider vertellen, zodat ALS het ooit zou gebeuren je het in ieder geval niet hoeft op te ruimen. Probeer je angst niet teveel aandacht te geven. Denk aan de kinderen, hun lach en hun traan en hoe je dáár mee om zult gaan. Die kom je namelijk tientallen keren per dag tegen in je stage. Je gaat het vast prachtig vinden!