Het meest directe verband tussen de twee zal aanwezig zijn tijdens zwangerschap of menstruatie.

Maar er zijn meer mogelijkheden: sowieso kan pijn misselijkheid veroorzaken, zeker erge pijn. En krampende buikpijn vanuit onder meer de darmen maar ook de baarmoeder of eierstokken (en niet alleen tijdens zwangerschap of menstruatie) kan soms uitstralen naar de onderrug en/of benen, waarbij pijn (dus) ook rondom het SI-gewricht gevoeld kan worden. En de oorzaak van die pijn kan ook misselijkheid veroorzaken.

Daarnaast zijn er bijvoorbeeld reumatische aandoeningen die vaker dan gemiddeld samengaan met inflammatoire darmziekten zoals de ziekte van Crohn en Collitis Ulcerosa. Bij mensen die beide aandoeningen hebben, zal een combinatie van de beschreven klachten ongetwijfeld veel voorkomen, al zullen daar ook andere klachten bij aanwezig zijn.

Tenslotte is er natuurlijk nog een ander soort causaal verband: voor gewrichtsklachten worden vaak NSAID's gebruikt, die berucht zijn voor hun potentieel schadelijke werking op de maag. Deze maagklachten kunnen dan weer misselijkheid geven.