Wat kan ik verwachten van de ARBO-arts?

Wegens migraine-aanvallen waar ik mijn hele leven al last van heb, en dus niet worden veroorzaakt door een huidige situatie, ben ik zo'n 2 a 3 keer per maand een dagje ziek.

Zoals vele werkgevers doet ook de mijne hier erg moeilijk over en nu word ik daar de ARBO-arts gestuurd om erover te praten. Ik heb al over veel negatieve ervaringen bij zo'n arts gehoord en gelezen en dus ben ik benieuwd wat ik kan verwachten.

Ik begrijp überhaupt niet waarom zij mij er naartoe sturen. Met mijn medicijnen wordt de migraine sowieso al onderdrukt van 2 a 3 dagen ziek, naar 1 dag ziek, en voorkomende medicijnen mag pas geslikt worden bij minimaal 3 keer per week een aanval.

Ik begrijp dus niet wat ze hiermee willen bereiken en ik heb op deze vraag van hem geen antwoord gekregen.
Op internet kan ik helaas weinig ervaringen vinden..

Heb jullie enig idee, of zelf ervaring met migraine en de ARBO-arts?

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuses voor mijn typefouten en rare zinsopbouwen.. Ik ben aardig van de wereld op dit moment omdat ik versuft van de medicijnen nu op mijn werk zit. Ik durfde me niet nog een keer ziek te melden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De Arbo-arts overlegt eens in de zoveel tijd met werkgevers. Waarschijnlijk wil jouw wergever van de arts horen of jij werkelijk migraine hebt en of het terecht is dat jij je zo vaak ziek meldt.

Het beste is om de Arbo-arts alles te vertellen. Ook dat je je soms bezwaard voelt om je ziek te melden en met migraine naar je werk gaat. Het is een van de meest voorkomende ziektes waar Arbo-artsen mee te maken hebben en ik moet de eerste nog tegenkomen die jou niet gelooft. Bovendien gebuik je al zware medicijnen en dat is ook niet voor niets.

Ik had een collega die standaard 2à3 dagen per maand ziek thuis bleef vanwege migraine. Dat was bij iedereen bekend en werd ook geaccepteerd. Ze deed haar werk heel goed, dus die migraine nam de wergever op de koop toe.

Gezien je eerdere vragen lijkt het mij ook dat jouw huidige baan niet bevorderlijk is voor je migraine.

Migraine is alleen op te lossen door de kern van het probleem aan te pakken. Zoek uit waar de knelpunten liggen en werk daar aan. Ik heb jarenlang chronische migraine gehad en toen het grootste probleem in mijn leven opgelost was, stopte ook de migraine.

Heel veel sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat probleem heb ik ook eens gehad, verplicht naar de Arbo arts vanwege migraine en te veel ziekmeldingen.
Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die werkte gelukkig mee.
Van hem kreeg ik een brief mee voor de Arbo arts waarin stond wat voor onderzoeken ik al had gehad en mijn medicijn gebruik.
Dat werkte en het gezeur was afgelopen.
Heel veel succes ermee en beterschap.
(het is bij mij nu helemaal over)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuurvliegje, ik heb denk ik geluk gehad , het was een hormonenkwestie.
In mijn 1ste zwangerschap bleef het helemaal weg, na de bevalling kwam het af en toe terug.
In de 2de zwangerschap was het ook weer over en na die bevalling ook.
Nu heb ik het soms in een hele lichte mate, een pijnstiller ertegenaan en het zakt weer af. InekevL, dankjewel.
Laat het gewoon op je afkomen, vuurvliegje....migraine is een, helaas, dankbaar misbruikt excuus voor veel mensen, om zich een dagje ziek te melden na een avondje te heftig stappen, of gewoon even geen zin, of even zó verdrietig zijn door het overlijden van een huisdier, dat er even een baaldag opgenomen wordt.
Niet te controleren, en het móét dus wel geaccepteerd worden.

Dus gewoon relaxt naar de arbo-arts toegaan, en het uitleggen, waar hij naar vraagt. Misschien heeft hij zelfs nog wel tips voor je, want er wordt veel onderzoek gedaan naar migraine - de medicijnen die ik als jonge vrouw kreeg, lieten als bijverschijnsel een soort residu achter in je bloed, wat weer migraine veróórzaakte...

Ik heb in mijn loopbaan veel verschillende arbo-artsen meegemaakt, en heb eigenlijk alleen positieve ervaringen ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ARBO artsen zijn hun-best-doende artsen, dat vooropsteld, maar ze worden betaald door de werkgevers en zijn daarom als eerste erop gericht de patient weer aan het werk te krijgen. Het advies om met een brief van je huisarts naar hem toe te gaan, is een goede! Want de AB arts moet geen ruimte krijgen om zelf conclusies aan jouw verhaal te verbinden.
Hij kan daarentegen wel adviezen geven om je arbeidsomstandigheden te verbeteren, bv. meer frisse lucht op de afdeling, vermijden van scherp licht, niet teveel stress.
Ik heb het zelf niet, gelukkig, maar mijn moeder heeft er haar hele leven last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop al vanaf mijn 15e met migraine en heb gemerkt dat het vooral de onbekendheid met migraine is waar mensen ongeduldig van worden. Het wordt afgedaan met 'Iedereen heeft wel eens hoofdpijn, dan neemt ze maar een aspirientje.' Mijn werkgever was gelukkig van het andere slag, maar moest me vanwege de regelmatige ziekmeldingen wel bij de ARBO-arts melden. Ik heb aan de huisarts gevraagd of hij contact met de ARBO-arts wilde opnemen en aan de ARBO-arts gezegd dat hij contact met de huisarts moest opnemen en toen was het snel geregeld. Voor de collegae die immer weer zeurden over aspirientjes heb ik een brochure over migraine meegenomen (van de Nederlandse patiëntenvereniging voor migraine en hoofdpijn, weet de naam niet meer, even googelen) en toen ging het ook daar stukken beter.
Ik slik nu Imigran en moet zeggen dat ik hiermee (nadat ik het na het slikken drie uur moet laten inwerken) redelijk kan functioneren op mijn werk. Maar soms gaat het ook helemaal niet en dan meld ik me gewoon ziek.
Dus: neem coctact op met je huisarts en laat hem overleggen met de ARBO-arts.
Wat je dus echt niet moet doen is toch gaan werken als je suf van de medicatie bent of scheel ziet van de hoofdpijn. Je zegt het zelf al: rare zinsopbouw. Als ik migraine heb is er geen gesprek met me te voeren, puur omdat ik mijn halve woordenschat kwijt ben. En zoek de bron uit waar het vandaan komt. Bij mij ligt het heel veel aan sommige voedingsmiddelen, al blijft er een groot onbekend gedeelte over.
Succes!