Vergen zachte contactlenzen meer onderhoud dan harde?

Momenteel heb ik harde lenzen maar die moeten binnenkort vervangen worden. Nu zie ik dat steeds meer opticiens alleen maar zachte lenzen verkopen.

Met mijn huidige harde lenzen ben ik tevreden. Voor onderhoud spoel ik ze meestal even 's avonds af onder de kraan en doe ze dan in bakje met lenzenvloeistof. Ook laat ik ze wel eens een nachtje op een schoteltje water als ik mijn lenzenspullen niet bij me heb. Dit is meestal geen probleem en ik krijg er geen last van mijn ogen van.

Ik wel eens gehoord dat het voor zachte lenzen veel belangrijker is om ze goed te onderhouden.
Is dat zo?
Ik bedoel trouwens zachte lenzen die een maand of langer meegaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt zachte maandlenzen en zachte lenzen die langer meegaan. Wat mijn opticïen me vertelde is dat zachte maandlenzen beter zijn omdat je dan iedere maand een 'verse' lens hebt en de kans op bacteriën minder zijn. Maar als je tevreden bent met harde lenzen zou ik die gewoon weer nemen, ik heb harde in gehad maar dat was niks voor mij, daarentegen, jij hebt al harde lenzen, dus kun je misschien daar beter bij blijven. Zachte lenzen hebben als nadeel dat ze kunnen scheuren, bij harde gebeurt dat minder snel en het is éénmalig duurder maar als je zachte maandlenzen hebt is dat in verhouding duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAnk je wel. Duidelijk!

Andere antwoorden (3)

De hoeveelheid onderhoud is volgensmij geen reden om geen zachte (maand)lenzen te gaan gebruiken. Ik gebruik zelf zachte maandlenzen en ik heb een combi-lenzen-vloeistof waarmee je ze alleen maar even af hoeft te spoelen en waarin je ze dan moet bewaren. Dit is genoeg om ze te onderhouden en weinig werk.
Er zijn andere factoren waar je rekening mee moet houden als je eventueel over wilt stappen. Maar onderhoud maakt niet echt veel verschil, als ik lees hoe je je harde lenzen onderhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Pinkie zegt is terecht maar heb nog een kleine aanvulling.

Tijdens het inzetten kan je zachte lenzen nooit afspoelen onder de kraan want dit gaat plakken op je ogen en is superdroog. Dus altijd met inzetvloeistof.

Het nadeel van zachte lenzen is ook als ze scheuren je gelijk een reserve paar moet hebben omdat dit regelmatig kan voorkomen.

En als je er 1 per ongeluk laat vallen moet je heel erg goed zoeken omdat ze doorzichtig zijn. En als je deze pas later vindt kan je deze alsnog weggooien omdat is opgedroogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met beiden heb ik ervaring.Harde lenzen zijn veruit het goedkoopste,omdat zachte lenzen snel scheuren.Het schoonmaken vind ik wat lastiger.Met harde kan je veel meer druk zetten,wat zeker nodig is,wanneer het schoonmaken erbij ingeschoten is.
Zachte lenzen sluiten het oog meer af,waardoor bacteriën meer kans krijgen om zich te vermeerderen omdat minder traanvocht ververst wordt.Hierbij is de kans op ontstekingen groter.
Wanneer je overstapt op zacht,kan het gebeuren dat je een cilinderafwijking krijgt.De harde voorkomt dit juist.Dan ben je wel een tijd zoek om de juiste sterkte te vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Harde lenzen zijn veruit het goedkoopste,omdat zachte lenzen snel scheuren."Foutje.Alle twee wel waar maar heeft niet met elkaar te maken.