Als je 3 tot 4 jaar hebt gerookt, duurt het dan even lang met reinigen, als bij iemand die al 15 jaar heeft gerookt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe bedoel je reinigen? je longen van binnen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier wellicht antwoord op je vraag en meer:
http://www.nederlandstopt.nu/index.php?id=6

Antwoorden (1)

Nee, dat duurt meestal minder lang. Na vijf jaar niet meer roken is veel rookschade aan hart- en bloedvaten hersteld. Na vijftien tot twintig jaar is een ex-roker niet slechter meer af dan iemand die nooit heeft gerookt. Hoe eerder met roken wordt gestopt, des te sneller herstelt de schade zich. Rokers die voor hun zestigste levensjaar stoppen leven drie jaar langer. Doen ze dit voor hun vijftigste, dan gaan ze zes jaar langer mee.

Als je stopt met roken krijgen je hart en bloedvaten het vrijwel meteen gemakkelijker.
Twintig minuten nadat je gestopt bent is het acute effect van nicotine op je hartslag en je bloeddruk verdwenen. Acht uur na je laatste sigaret is de helft van de nicotine en het koolmonoxide uit je lichaam verdwenen. Na 12 uur is het koolmonoxide weer uit
je lichaam verdwenen. Na 2 tot 12 weken zijn de longfunctie en je bloedcirculatie verbeterd. Na een jaar is het verhoogde risico op coronaire hartziekten (o.a. een hartin-
farct of angina pectoris) gehalveerd. Na 5 tot 15 jaar is het risico op een beroerte gelijk aan dat van een niet-roker. Na 15 jaar heb je dezelfde kans op een hartinfarct als iemand die nog nooit heeft gerookt.
Amadea