Hoe weet je of antibiotica voldoende heeft gewerkt?

Heb voor acute bronchitis antibiotica voorgeschreven gekregen, echter nu is mijn kuur afgelopen, maar ik hoest nog steeds en ik voel me niet fantastisch.
Hoe weet je nou of de kuur voldoende heeft gewerkt ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat merk je aan het verminderen en verdwijnen van de symptomen. Als je nu nog klachten hebt dan heeft het antibioticum dus niet, of onvoldoende, geholpen. Maar voor een bronchitis is dat ook niet onverwacht. Een bronchitis is vrijwel altijd een virale infectie van de bronchiën. Antibiotica zijn niet werkzaam tegen virussen; die werken alleen in geval van een bacteriële infectie. Als je voor een bronchitis antibiotica krijgt dan valt het dus in de lijn der verwachtingen dat je er geen baat bij hebt. In verre weg de meeste gevallen is het dan ook zinloos om op deze indicatie antibiotica te nemen. Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel. Mensen met een verminderde weerstand door bepaalde ziekten (kanker, suikerziekte, rheumatische aandoeningen) of door bijvoorbeeld bepaalde medicijnen hebben een grotere kans dat de bronchitis veroorzaakt wordt door een bacterie ipv een virus. Ook als de bronchitis gepaard gaat met hoge koorts en veel algehele symptomen heeft (sufheid, lamlendigheid ed) is er een kans dat de ontsteking veroorzaakt wordt door een bacterie. In deze gevallen wordt wél aangeraden om antibiotica voor te schrijven. In geval van de verminderde weerstand is het antibioticum eigenlijk preventief. Je merkt dan dus in principe niets. Het middel was dan achteraf gezien immers of overbodig of wel nodig en werkzaam (in wel geval je juist geen extra symptomen krijgt.) In geval van een bacteriële infectie zal je merken dat de klachten na een paar dagen afnemen. De koorts (die er bij een bacteriële bronchitis vrijwel altijd is) moet binnen 48 uur na de start van het antibioticum weg zijn; anders werkt hij niet en moet er dus een ander middel gegeven worden. Ik denk dat het goed is om weer terug te gaan naar je huisarts (dat kan na het weekend). Als je niet binnen de genoemde categorieën valt dan kan je met hem nagaan wat dan zijn reden was om de antibiotica wél te geven (daar kunnen immers best redenen voor zijn) en/of samen zoeken naar een ander middel dat je wel helpt, denk aan bijvoorbeeld prednison of corticosteroïden-inhalatie; afwachten en uitzieken is dan ook een reële optie. Mocht je wel binnen deze categorieën vallen dan kan je samen op zoek naar een andere oplossing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100