Is mijn duim gekneusd of gebroken?

Afgelopen donderdag heb ik bij zaal hockey een hele harde bal op m'n duim gekregen. In eerste instantie dacht ik dat het wel mee zou vallen dus heb ik mijn training afgemaakt, wel met veel pijn. Toen ik m'n handschoen uittrok schrok ik wel een beetje, m'n duim was best dik en blauw. Thuis heb ik m'n duim gekoeld en daarna gaan slapen. De volgende dag was de pijn alleen maar erger geworden en is m'n duim heel dik en blauw en ik kan hem nauwelijks bewegen. Ik vind het onzin om voor een gekneusde duim naar de dokter te gaan. Denken jullie dat ie is gekneusd of gebroken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vragen om medische hulp aan mensen op het internet , zonder dat iemand ervaring heeft als huisarts o.i.d. is onverstandig.
Niemand zou jou een betrouwbaar antwoord kunnen geven, zelfs niet als je een foto er bij zou zetten. Foto laten maken om mogelijk erger te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is het onzin om voor een kneuzing naar een arts te gaan? Je hebt je hele verdere leven die duim nodig. Van een kneuzing kan je heel erg lang last hebben. En als er iets gebroken is en het wordt niet goed gezet, ben je natuurlijk ook niet blij. Dus niet eigenwijs zijn en gewoon even naar laten kijken!!

Antwoorden (2)

Ga altijd voor de zekerheid naar de huisarts, en vertel hem dat je het vermoeden hebt dat je duim gebroken is.
Mocht hij beweren dat deze gewoon gekneust is, dan dring er op aan dat er een foto gemaakt word.
Gewoon voor de zekerheid.

Ik heb ook weken met een gebroken hand rondgelopen.
3 weken later foto laten maken en bleek dat deze gebroken was.
Beter zeker zijn van je zaak!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Kon je je duim bewegen die weken? Ik heb heel veel last in mn duim maar kan het wel beetje bewegen maar als ik tegen mn nagel aan duw doet het echt pijn
Niemand hier op GV zal je dat met zekerheid kunnen zeggen. Zo op je verhaal lijkt een kneuzing mij waarschijnlijker dan een breuk, maar daar kan ik dus niet zeker van zijn.

Ik denk dat het toch wel verstandig om een arts te bezoeken. Op zich is het trauma dat je hebt doorgemaakt namelijk wel ruim voldoende om een breuk op te lopen. Een huisarts kan binnen een paar minuten met redelijke mate van zekerheid zeggen of het gebroken is en bij twijfel een foto laten maken.
Bedenk wel dat je duim de belangrijkste vinger van je hand is; het is dan ook zeker geen onzin om hiervoor een arts te raadplegen. Als je er na een paar weken achter komt dat het wel gebroken is dan ben je veel verder van huis.