Kunnen apparaten als bijvoorbeeld een sapcentrifuge enzymen "breken" of kapot maken?

Vanochtend riep mijn broer heel hard dat hij een juicer ging halen in plaats van een sapcentrifuge omdat de sapcentrifuge volgens hem enzymen "breekt". Nu begrijp ik dat zaken als verwarmen en koken de enzymen kunnen verminderen (als ik het goed heb) of dat er in ieder geval een nadelige verandering optreedt. Echter kan het aantal enzymen verminderen/breken als je rauwe groenten in een sapcentrifuge doet (ten opzichte van bijvoorbeeld een juicer)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Er zijn vitaminen die kapotgaan wanneer ze in contact komen met zuurstof. Dus hoe meer jouw sapje wordt "gehusseld" en hoe meer het spettert, hoe meer vitaminen kapotgaan.
Reddie
9 jaar geleden
@Cryofiel , de vraag was of een sapentrifuge dat kan.
Mijn idee is dat dat kan, en ook gebeurt, maar slechts op minuscule schaal.

Het beste antwoord

Door het hoge toerental (gemiddeld 10.000 per minuut) wordt door wrijving warmte opgewekt dat waardevolle voedingsstoffen zoals warmte-gevoelige enzymen verloren gaan.

Door de centrifugale kracht (het rondslingeren) komt het sap daarnaast met naar verhouding veel zuurstof in aanraking.

Dit veroorzaakt oxidatie van een groot deel van de vitaminen, waardoor deze stoffen hun werking verliezen.

Het geproduceerde sap bevat daardoor minder van deze waardvolle voedingsstoffen.

Het verkregen sap moet daarbij snel - binnen een kwartier - worden opgedronken omdat het anders niet goed blijft: dit komt ook door het ruim aanwezige zuurstof.

Toegevoegd na 1 minuut:
Behalve de sapcentrifuge is er de slowjuicer op de markt.
Een juicer is een apparaat dat juice maakt, sap dus.

De slowjuicer maakt sap van groenten en fruit waarbij een veel lagere snelheid bij het persen wordt gebruikt (zo'n 80 toeren per minuut).

Vruchten en groenten worden dus langzaam (slow) geperst. Deze lage snelheid heeft als groot voordeel dat er bijna geen warmte ontstaat; het is een vorm van koude persing.

Alle waardevolle voedingsstoffen uit de vruchten en groenten blijven behouden in het sap, zoals vitaminen, enzymen en andere eiwitten.