wat betekent "onderdruk" bij bloeddrukmeting , bv. 13,5 bovendruk en 8 onderdruk?

12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk 135/80 zijn.
liveisgreat
12 jaar geleden
ik heb die...:-I Mijn dokter panikeerde helemaal niet hoor, nog altijd normaal zei hij.

Het beste antwoord

De systolische druk of bovendruk is de maximale druk die wordt opgebouwd in de aorta of hoofdlichaamsslagader bij het samentrekken van de linker hartkamer.

De diastolische druk of onderdruk is het minimum van de druk die optreedt tussen twee samentrekkingen van het hart in, als de linker hartkamer zich weer met bloed vult.

De bloeddruk wordt doorgaans in millimeters kwikdruk (mm Hg) weergegeven maar in België soms nog in centimeters. Omgerekend komt 'jouw' bloeddruk dus op 135/80 mm Hg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de bloeddruk die jij noemt gaat het niet zo best met je.
Bloeddruk meet de druk die er in de aderen ontstaat door het rond pompen van het bloed, wat het hart doet.
Het eerste getal de systolische druk, is het samentrekken van de linker hart kamer.
Het tweede getal, diastolische druk, is tussen twee samentrekkingen in.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ader moet de hoofdslagader zijn.
Een gemiddelde bloeddruk is ongeveer 120/80.