Neemt de darm activiteit toe of af wanneer de sympathicus overheerst?

Mij lijkt dat de darmactiviteit afneemt maar ik weet het niet zeker. In mijn schoolwerk staat dat de activiteit lager is maar dit lijkt mij betwistbaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je hebt het parasympathisch en en het (ortho)sympathisch zenuwstelsel. Grofweg gezegd is het orthosympathische actief bij inspanning en het parasympathische bij rust. Ik heb er twee ezelsbruggetjes bij geleerd:

Para: Rest and Digest
Ortho: Fight and Flight

Stel je het idyllische beeld voor: je ligt in je hangmat in een oase nadat je een heerlijke maaltijd verorberd hebt. Je ligt heerlijk te rusten en te verteren onder invloed van je parasympathicus, je darmactiviteit zal dus hoog zijn. Dan komt er plots tot overmaat van ramp een beer uit de bosjes gesprongen. Je schrikt je een ongeluk en je lichaam gaat zich klaarmaken om ofwel te gaan vechten of te gaan vluchten. (Nu persoonlijk zou ik je aanraden om in deze situatie te gaan vluchten). Je gaat dus rennen voor je leven. Op dat moment is het niet zo belangrijk dat alles wat jij net gegeten hebt verteert, het belangrijkste is dat jij zo hard kan rennen als mogelijk. Dat zoveel mogelijk energie gaat naar je spieren, je hart en longen.

Wat gebeurt er nu eigenlijk? Bij activatie van je sympatisch zenuwstelsel zal de weerstand in de bloedvaten van je gastro-intestinaal (maag,darm,etc.) stijgen doordat de diameter van deze vaten kleiner wordt (vasoconstrictie), hierdoor zal de doorbloeding en dus ook de activiteit van de darm afnemen bij sympathicus activatie. Het bloed uit de gastro-intestinale circulatie zal herverdeeld worden over de vitale organen om hun doorbloeding te garanderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
En wat is nu het antwoord na deze woordenbrij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Bij activatie van je sympatisch zenuwstelsel zal de weerstand in de bloedvaten van je gastro-intestinaal (maag,darm,etc.) stijgen doordat de diameter van deze vaten kleiner wordt (vasoconstrictie), hierdoor zal de doorbloeding en dus ook de activiteit van de darm afnemen bij sympathicus activatie. "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank! En door je creatieve verhaal blijft het zeker hangen. Dankjewel!