Ik heb al jaren pijn in mijn gewrichten en spieren. Vanmiddag te horen gekregen van reumatoloog dat ik fibromyalgie heb. Wie herkent dit?

Ik heb als pijnstilling amitryptiline voorgeschreven gekregen, wie heeft deze ziekte ook en wat kun je er aan doen, (buiten de medicijnen slikken), om zo weinig mogelijk pijn c.q. last te hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Mijn schoonzusje heeft er jaren aan geleden. Tegenwoordig in veel mindere mate. Het heeft erg veel te maken met geestelijke spanning. Als je veel in de buitenlucht loopt en je eigen tempo bepaalt bij alles wat je doet, schijnt dat genezend te werken.

Haar huisarts raadde haar aan een hond aan te schaffen en dat om diverse redenen. Ten eerste geeft een hond een vast dagpatroon, daarnaast geeft een dier geestelijke ontspanning en de zorg voor een dier focust minder op eigen gebreken. Ten tweede moet je met een hond dagelijks kilometers maken en bezig zijn buitenshuis.

Frisse lucht is bij fybromyalgie van levensbelang. Dat het buiten koud is maakt niet uit. Lopend met een hond ben je binnen 10 minuten helemaal doorbloed en warm.

Mijn schoonzusje heeft jaren niet kunnen werken van de pijn. Nu staat ze weer 4 halve dagen voor de klas en is ze altijd vrolijk.
Houd dus lichaam en geest doorbloed en ontspannen. Je zult zien dat je dan een heel eind opknapt.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, +1
Wij hebben ook een hond, wandel veel zoveel als ik kan, soms gaat het niet zo lang omdat ik nog meer lichamelijke klachten heb dan alleen de fibromyalgie maar moet zeggen, ook al ben ik vaak moe en heb pijn, zie ik er vaak tegenop om eruit te gaan met de hond maar meestal is het ook wel weer lekker ontspannend als ik eenmaal aan het lopen ben. Ondanks mijn pijn doe ik ook de meeste dingen gewoon omdat ik weet dat als ik stil ga zitten, het alleen maar erger wordt.
Fijn voor je schoonzus dat ze weer kan werken, ik ben helaas al jaren 100% afgekeurd, maar niet door deze aandoening, maar door alles bij elkaar wat ik allemaal heb. Ik hoop dat dit ooit beter zal gaan en ik ook weer kan gaan deelnemen aan het arbeidsproces...

Andere antwoorden (4)

Je hebt een website alles over fibromyalgie .sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn schoonmoeder heeft dit ook. Wat bij haar wel werkt als ze veel last heeft van haar spieren, is een zachte massage van de pijnlijke plekken. Verder zwemt ze regelmatig in warm water, en zorgt ze voor lichaamsbeweging zonder plotselingen bewegingen (wandelen fietsen).
Bij emotionele spanning nemen haar klachten toe.
O ja, en last but nog least, ze heeft zich een waterbed aangeschaft, dit verminderd drukpunten, dit heeft haar erg geholpen!!
Ik wens je veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fibromyalgie wordt ook wel weke delen reuma genoemd.
Nu heb ik gehoort dat cannabis roken een goed middel moet zijn om van de pijn af te komen. Ik wil je geen verslaving aanbrengen maar het schijnt dat via de huisarts ook medicinale cannabis te krijgen is dat minder sterk is ivm wat je kan krijgen in de koffie-shop.
hier een link over midicinale cannabis, sucses met lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 maar ik weet van iemand in mijn omgeving die chronische pijn heeft, dat je het niet kunt krijgen op recept als je bijvoorbeeld chronische pijn hebt. Dit wordt alleen vergoedt wanneer je terminaal bent en dus gaat sterven...
Maar iig bedankt voor je reactie.
Ik heb nu 5 jaar fibromyalgie,extreem veel pijn vooral in de herfst en winter periode. Het enigste wat bij mij helpt is warmte en beweging. Veel medicijnen gebruikt maar met veel bijwerkingen en weijnig resultaat. Deze ziekte wordt erg losjes mee omgegaan en met weinig respect heb ik geleerd. Doe alleen wat jouw lichaam kan op 1 dag en niet meer!!! Denk aan je eigen.