Ik heb al jaren pijn in mijn gewrichten en spieren. Vanmiddag te horen gekregen van reumatoloog dat ik fibromyalgie heb. Wie herkent dit?

Ik heb als pijnstilling amitryptiline voorgeschreven gekregen, wie heeft deze ziekte ook en wat kun je er aan doen, (buiten de medicijnen slikken), om zo weinig mogelijk pijn c.q. last te hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mijn schoonzusje heeft er jaren aan geleden. Tegenwoordig in veel mindere mate. Het heeft erg veel te maken met geestelijke spanning. Als je veel in de buitenlucht loopt en je eigen tempo bepaalt bij alles wat je doet, schijnt dat genezend te werken. Haar huisarts raadde haar aan een hond aan te schaffen en dat om diverse redenen. Ten eerste geeft een hond een vast dagpatroon, daarnaast geeft een dier geestelijke ontspanning en de zorg voor een dier focust minder op eigen gebreken. Ten tweede moet je met een hond dagelijks kilometers maken en bezig zijn buitenshuis. Frisse lucht is bij fybromyalgie van levensbelang. Dat het buiten koud is maakt niet uit. Lopend met een hond ben je binnen 10 minuten helemaal doorbloed en warm. Mijn schoonzusje heeft jaren niet kunnen werken van de pijn. Nu staat ze weer 4 halve dagen voor de klas en is ze altijd vrolijk. Houd dus lichaam en geest doorbloed en ontspannen. Je zult zien dat je dan een heel eind opknapt.

Je hebt een website alles over fibromyalgie .sterkte

Mijn schoonmoeder heeft dit ook. Wat bij haar wel werkt als ze veel last heeft van haar spieren, is een zachte massage van de pijnlijke plekken. Verder zwemt ze regelmatig in warm water, en zorgt ze voor lichaamsbeweging zonder plotselingen bewegingen (wandelen fietsen). Bij emotionele spanning nemen haar klachten toe. O ja, en last but nog least, ze heeft zich een waterbed aangeschaft, dit verminderd drukpunten, dit heeft haar erg geholpen!! Ik wens je veel sterkte!!

Fibromyalgie wordt ook wel weke delen reuma genoemd. Nu heb ik gehoort dat cannabis roken een goed middel moet zijn om van de pijn af te komen. Ik wil je geen verslaving aanbrengen maar het schijnt dat via de huisarts ook medicinale cannabis te krijgen is dat minder sterk is ivm wat je kan krijgen in de koffie-shop. hier een link over midicinale cannabis, sucses met lezen.

Bronnen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=h...

Ik heb nu 5 jaar fibromyalgie,extreem veel pijn vooral in de herfst en winter periode. Het enigste wat bij mij helpt is warmte en beweging. Veel medicijnen gebruikt maar met veel bijwerkingen en weijnig resultaat. Deze ziekte wordt erg losjes mee omgegaan en met weinig respect heb ik geleerd. Doe alleen wat jouw lichaam kan op 1 dag en niet meer!!! Denk aan je eigen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100