Wat is wijsheid? (zie uitleg)

Ik heb sinds deze week een nieuwe massagevorm in mijn praktijk, afslankmassage. Dit is een stevige massagevorm wat gevoelig is, pijn kan doen en bijwerkingen als hoofdpijn en misselijkheid kan veroorzaken omdat je diep werkt in het bindweefsel. Nu staat er een algemeen stukje dus op mijn website over de afslankmassage met daarbij vermeld dat het geen ontspanningsmassage is. Is het slim om hierbij te vermelden wat alle bijwerkingen kunnen zijn of is dit iets waar je mee komt als iemand een afspraak maakt als "bijsluiter" van de massage en hier een apart document voor schrijft?

Toegevoegd na 1 dag:
Zie kopje hoe het er nu op de site staat trouwens; http://www.gezondleveninnederland.nl/particulier/index.php?option=com_content&view=article&id=239&Itemid=173

Het gaat in deze vraag (nogmaals om het duidelijk te maken) om;
in welk stadium vertel je het, op de website staat nu een stukje, maar daarnaast in het gesprek ervoor of nog als "voorzorg" mensen bellen? Zijn opties...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is slim om de klant de 'bijsluiter", zoals jij het noemt, mondeling aan de klant te vertellen voor aanvang van de massage. Ga even rustig met de klant zitten, iets te drinken erbij en vertel eerst waar de klant wellicht last van kan krijgen. Zeg er wel duidelijk bij dat dit per persoon verschilt en ook de mate waarin zij/hij er last van kan hebben. Vertel daarna dat dit wel voor het goede doel is uiteindelijk en vertel er een positief verhaal bij. Belangrijk is om de klant niet bang te maken en hem/haar geen bijwerkingen aan te praten.
Om die reden is het dan ook minder verstandig om de bijwerkingen al op de site te vermelden of om het al vóórdat de klant een afpraak wil maken te vertellen. Zo maak je de eventuele klant wat angstig en zenuwachtig en heb je grote kans dat hij/zij afhaakt en de afspraak toch niet maakt. Het is inderdaad wel goed om te vermelden dat het geen ontspanningsmassage is, dat kun je laten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist, da's prima toch!
als ik puur voor mezelf spreek zou ik ook afhaken als ik zo'n lijstje zou zien. Wanneer je rustig met de klant gaat zitten en je vertelt een aantal bijwerkingen (je hoeft ook niet alle mogelijke bijwerkingen te vertellen, je kan het ook algemeen houden: je kan je er achteraf niet zo lekker van voelen..) zal die klant niet zo snel zeggen 'ohh, laat maar zitten dan.."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet gek, maar zoals ik al eerder aangaf moet je de klanten niet onnodig bang maken. Er zijn veel mensen die de bijsluiter lezen en dan ook echt al die klachten 'krijgen'. Je kan mensen heel makkelijk iets aanpraten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed Cindy, mondeling toelichten.
Het lijkt anders allemaal zo geheimzinnig en eng. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik twijfel, als iemand mij vlak vantevoren de bijeffecten zou vertellen, zou ik me niet zo goed kunnen ontspannen tijdens de massage omdat ik bang ben dat het slecht is voor mijn lichaam.
Als ik het een paar dagen eerder gehoord had, zou ik op het moment van de massage niet daarmee in mijn hoofd zitten en zou het weinig invloed hebben op mijn ontspanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat het nu allemaal een beetje tè, gaat worden, de gedachten bij de "klachten".
Niks aan de hand hoor, het lijkt allemaal zo erg, die 'bijwerkingen', terwijl het eigenlijk te verwaarlozen is, er hoeven geeneens klachten te zijn..het kàn.
En als het zo is, is het zo goed als te verwaarlozen.
Dit is een beetje een reclame stunt van onze labratje..foei! ;)

Andere antwoorden (21)

Lijkt mij handig dat te vermelden om problemen uit te sluiten. Mij zelf kennende zou ik je omgaand voor de rechter slepen bij problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent toch geen Amerikaan? soms.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Labratje, ik denk dat je met de beste bedoelingen werkt, maar je moet geen risico lopen/nemen. Eerlijkheid duurt gewoon het langst. Kijk naar andere o.a. cosmetische handelingen etc.etc., die gasten doen het zelfde, gewoon garantie tot de deur. En verdienen ook hun geld. Voor dit advies wens ik wel een uitgebeide massage (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Loenie, opvliegend? Valt wel mee, kan alleen niet tegen bepaalde reacties die overlopen van onkunde. Iets waar jij overigens geen last van hebt, lees je reacties/antwoorden graag. Ondanks dat je dat heel af en toe een min opleverdt (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens een lus voor de vraag, je denkt na.
@ Loenie, vandaag niet, maar het is wel eens gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lus = plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist Jeroen eerlijkheid,iets wat tegenwoordig bijna een verboden begip is in deze maatschappij.
Mooi dat jij er ook nog zo overdenkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon met open vizier het op ieder medium vermelden, bij succes gaat het toch via mond op mond reclame met succes verhalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg is een pré geen discusie, maar je schrikt niemand af met duidelijke informatie. Kijk hoe vaak "dikke"mensen willen gaan om er "normaal"uit te zien. Is alleen een advies om je in te dekken en niet onderuit te gaan. Nogmaals ga ervan uit dat je met de bese bedoelingen werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echter alleen geschreven tekst is hard en rechtgeldig, dat is het punt als het tot een rechtzaak komt. Maar wanneer werk je in Utrecht, dan kan ik het eens bekijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je bent al ondernemer. Dan kan de KvK je toch helpen hiermee. Daar is meer kennis dan op GV. Hier doe je alleen ideeën op voor nieuwe vragen aldaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heb je iets als een DAS verzekering, die helpen je zeker op weg. Die zitten niet te wachten op schadeclaims namelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@L: Voor mij zit je met deze discussie al fout. Ik zou je niet bij iemand aanraden, en ik den dat je echt voor de bijl gaat. Massage die pijn doet of bijwerkingen heeft is foute boel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al aangaf bij Cindy: ik denk dat het allemaal een beetje wordt opgeblazen, die klachten.
Ik heb nog nooit klachten gehad na het geven van mijn massages, gewoon even bijkomen met een glaasje water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee labrat, ik doe geen afslankmassages, ik geef ontspanningsmassages, ik doe ook magnetiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes, meer voodoo dus eigenlijk (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jeroen, het heeft helemaal niks met voodoo te maken, zo komen de wildste verhalen nu in de wereld... @loeni, nee hoor, ik prik geen naalden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had er ook een dikke knipoog bij gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeroen, oke ;) labrat, ik ken de bindweefselmassage, ik ben ook beslist geen beginneling wtb massages.
Gevoelsmatig zeg ik,dat ligt aan de kans dat er bijwekingen optreden.
Stel dat er 10% kans bestaat,dan lijkt me het in orde om dit te melden bij het maken van een afspraak.
Bij 50% kans zo ik het op de website mededelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou op de website in het kort vermelden wat de eventuele bijwerkingen kunnen zijn.

Wanneer een cliënt een afspraak maakt, kun je de uitgebreide bijsluiter meegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja hoe ga je hier mee om je hebt een praktijk geef je aan ik weet niet precies waarin.Je kan het erbij vermelden als klanten hier gebruik van willen maken.Als een klant hier gebruik van wil maken kan je zoals je zelf zegt de bijsluiter erbij geven of vooraf vermelden voordat ze van de massageapparaat gebruik willen maken.Op je website zou ik het niet vermelden je mag mensen best "triggeren"hiervoor.

Toegevoegd na 10 uur:
Je moet het ook van de jurdische kant bekijken misschien kan je dit nagaan.Het is ook niet fijn als je straks een claim aan je broek hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het persoonlijk alle bijwerkingen wel op de website zetten.
Kom er eerlijk vooruit.
Die bijwerkingen die komen toch wel aan het licht.
Vooral door de mond op mond reclame die je na de tijd krijgt.
Hetzij positief of negatief.
Maak er een mooi verhaal van maar licht de mensen duidelijk voor.
Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het op de site zetten. Mensen die voor deze behandeling kiezen, willen graag dat het ook werkt. En als hun lichaam reageert op de behandeling, is dat juist een teken dat er ook daadwerkelijk iets in gang wordt gezet. De mensen die voor deze massage kiezen vinden dat echt geen probleem. Daarnaast is dit wel zo transparant.

Kijk ook eens op sites van andere massagesalons die deze behandeling aanbieden, om te kijken hoe zij dat doen. En hoe ze dat eventueel formuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou als eerste de juridische aspecten onder de loupe nemen zodat je op het gebeid van aansprakelijkheid goed zit, mocht dit nog niet zo zijn.
Ik ken iemand die voetzônereflextherapie geeft en die sprak er gewoon over. Openheid en eerlijkheid versterkt de `o zo broodnodige vetrouwensrelelatie tussen aan de cliënt aan de ene kant en de tharapeut andere kant. Openheid schept naast vetrouwen in het verlengde, het gevoel van veiligheid.
Ook een niet te onderschatte aspect van de verstandhouding tussen beide.
Je kunt op diverse manieren informatie verstrekken, maar diend wel te doseren en op te passen dat cliënten niet uitgenodigd worden er een eigen invulling aan te geven.
Bij onwenselijke verschijnselen kun je uitleg geven waardoor de cliënt het met een gerust gevoel kan en zal ondergaan, het is immers in diens belang.
Het is ook maatwerk, een hypergonder moet je bijvoorbeeld niet alle negatieve details uit de doeken doen (dan gaan ze ook niet naar de tandarts)Tegenwoordig zijn de mensen mondig genoeg om vragen te stellen of internet te hanteren dus gedoseerd en gepast informeren en verder serieus ingaan op vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je netjes omschrijft wat voor massage het is en door middel van het dieper ingaan op het bindweefsel, zullen mensen zelf ook al iets kunnen onderscheiden van een "normale" massage. En als ze komen leg je alles even duidelijk uit! Ze willen immers afvallen toch? Het is ook zo bij een shiatsumassage daar komen je energieen in beweging en kan er emotie loskomen....Mensen gaan vaak zelf ook eerst even op "onderzoek" uit. als het "anders" is als anders....En als ze het niet prettig vinden zullen ze na 1 keer niet meer komen....:)

Succes, en uiteraard ook met je nieuwe uitdaging!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb net de toevoeging gelezen van je vraag....Ik ga eerlijk zijn.

Je komt nu wel erg onzeker over, je hebt toch wel vaker met dit bijltje "gehakt"?....Wat is nu eigenlijk het probleem. Je hebt het er al opstaan en je weet niet wat te doen?!

Ik krijg er een raar gevoel bij.....
Doe wat je goed acht en los het dan op als de mensen jou benaderen, iedereen is ook niet hetzelfde, tast het af. Het is je werk, je zou het moeten kunnen....

Succes, en hopelijk niet geschrokken van mijn eerlijkheid wat ik er van vind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen willen alles weten.
vertel het wat, hoe en de gevolgen..
dan zit je goed..

bijwerkingen zou ik niet noemen.. krijgen ze allemaal hoofdpijn, gewoon omdat jij het hebt voorspeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij zit je met deze vraag al fout. Ik zou je niet bij iemand aanraden, en ik den dat je echt voor de bijl gaat. Massage die pijn doet of bijwerkingen heeft is foute boel.
Ik zou maar een bord 'Waarschuwing' en 'Eigen riisico' ophangen, maar met de vraag heb je al aangegeven, dat er problemen zouden kunnen ontstaan en dus ben je al aansprakelijk voor alle gevolgen. Ik zou jou inderdaad bij problemen per omgaande juridisch aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei....een ietsje pietsje voorbarig antwoord.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, zeker nooit bij een fysiotherapeut geweest. Een echte massage (dus niet een beetje ontspannend geaai) kan een behoorlijke mishandeling zijn. Het gaat om het effect op de langere termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het centrum van de thaise massage, in de Wat Po, heeft een masseur mij ook pijn gedaan. Ik moest in Nederland weer naar een fysiotherapeut om daarvan af te komen en kon twee maanden niet werken. Ik ben het eens met het antwoord: een goeie behandeling geeft geen napijn, en als er napijn is, dan is het geen goede behandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Domkopje: dat verschilt toch echt per behandeling, je kunt absoluut niet zeggen dat napijn an sich betekent dat de behandeling slecht is. Ik spreek uit ervaring: in mijn examentijd had ik zoveel in een verkeerde houding zitten studeren, dat ik enorm last kreeg van mijn schouders en rug. Vooral de eerste behandelingen van de fysiotherapeut / manueel therapeut voelden als echte mishandelingen. Pijnlijk op het moment zelf, en man, wat een spierpijn achteraf. Maar ze heeft me mooi wél definitief van mijn klachten af geholpen. En van anderen heb ik soortgelijke ervaringen gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben in Nederland al snel het idee bij massage dat het iets is om lekker bij weg te dromen, wij zien vaak de ontspanningsmassage als typische massage. Maar er zijn natuurlijk nog veel andere soorten massage, die wel onaangenaam en pijnlijk kunnen zijn, maar wel goed voor je.
Vergelijk het met lichte spierpijn na het sporten. Irritant, maar het sporten zal je uiteindelijk wel veel goeds brengen.
`Het lijkt me netjes om het van te voren aan een client mee te delen. Dit voorkomt gezeur achteraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Labratje,

Als je mensen vooraf informeert over de mogelijke gevolgen zijn ze des te gemotiveerder als ze toch voor de massagetherapie kiezen.
Voor een echt goed resultaat zijn meerder behandelingen nodig toch?
Dus is het voor jou en de client wel zo prettig als ze terugkomen.
Iemand die met de verkeerde verwachtingen komt zal minder snel terugkomen dan iemand die van te voren weet waar hij/zij voor kiest.

Iemand die " teleurgesteld" is zal ook nog es minstens 5 mensen in jouw directe omgeving vertellen dat je bij jou niet moet zijn.
Die olievlek is maar moeilijk te bestrijden.

Gewoon eerlijk zeggen wat je biedt en wat men kan verwachten.
Je hoeft niet meteen in detail te treden natuurlijk.
Wat dacht je van:

" Denk er wel aan dat deze massage stevig is en dus pijnlijk kan zijn! Het gezegde 'wie mooi wil zijn, moet pijn lijden' gaat hier zeker op"

Gevonden op:
http://www.oaziz.nl/afslankmassage.htm

De rest kun je bij het intake gesprek als bijsluiter meegeven.

SUCCES!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Labratje; Ik ga de stoute schoenen aan trekken en de wijsneus uithangen.. ;) Deze zin loopt niet helemaal. " Dit komt doordat deze vorm van massagevorm uw lichaam opnieuw vorm in de structuren van vet- en vochtopslag" Moet opnieuw vorm opnieuw vormT zijn? kan een tik fout zijn natuurlijk :) En van zone buik zou ik buikzone maken. En welke klachten zijn verdwenen na afloop van de massage? ( jouw zin: Na afloop van de massage zijn de klachten verdwenen) "Dit is een teken van het herstel en herstructurering van de massage" . herstructurering van de vetopslag.. of herstructureringseffect van de massage?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aah! Ik ben een absolute leek op het gebied van afslankmassages en therapieen. Maar nou vat ik 'm. Bedankt voor de uitleg.
Dat had ik uit die zin niet gehaald. Klinkt best heftig allemaal. Dat moet jou als masseur toch ook aardig wat kracht kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een vraagje.. zijn er contra- indicaties?
Ik zou het totaal anders zien, en vol trots alle bijwerkingen op je site zetten.

Dit omdat in afslank- en ontgiftingsland genoeg methoden zijn met dit soort bijwerkingen die razend populair zijn. Denk aan mensen die naar een kuuroord gaan om te sapvasten, als zij nergens last van kregen, zouden ze zich bekocht voelen. In dit wereldje is namelijk het verhaal dat je door het afvoeren van gifstoffen beroerd wordt zó gemeengoed, dat mensen het idee hebben dat het niet werkt als je je er niet beroerd van kunt voelen.

Ik zou dus gewoon alle details op je website zetten. Voor de doelgroep schrikt dat niet af, maar is het juist reclame.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou wijs kunnen zijn als je de "napijn" (let op deze omschrijving) beschrijft in soort en omvang.
Druk op peesaanhechtingen en oprekken van spieren om verkorting te helpen voorkomen, wat oa ook bij traditionele Thaise therapie toegepast wordt, kan flinke (na-)effecten hebben en flink pijn doen, vooral in het begin van de therapie, wanneer de juiste afstemming en balans gevonden moet worden.
Incomplete voorinformatie zal je kwalijk genomen kunnen worden, zeker als er kramp tijdens en/of na de behandeling voordoet.
Het komt veel betrouwbaarder over als de "mitsen en maren "eerlijk vermeld worden, als zich deze dan voordoen, zal er dan minder snel paniek of onnodige bezorgdheid voordoen.
Van veel massagevormen zijn de verschijnselen algemeen bekend, omdat het hier een nieuwe vorm betreft is openheid dan het devies.
Het als "bijsluiter " toevoegen van info betreffende een nieuwe (mogelijk experimentele) behandeling is in mijn ogen in ieder geval niet wijs.
Zelfs apotheken geven extra voor-info mee als je een nieuw medicijn meekrijgt, ofschoon er een bijsluiter in de verpakking zelf zit.
Bedenk dat een naderhand ontstane krampaanval met
gevolgen als letsel en schade, je -bij niet zorgvuldig en bewijsbaar waarschuwen- aansprakelijkheidstelling kunnen opleveren.
Al deze ellende kun je je besparen door vooraf de juiste informatieverstrekking te ontwikkelen.
Sterkte en succes.

Toegevoegd na 1 dag:
Na de waarschuwingen in je website gelezen te hebben , vind ik dat je duidelijk bent over de verschijnselen rond de massagetherapie en waardoor die veroorzaakt worden.
Meer of anders zouden m.i. geen verbetering geven.
Wel lijkt het me handig een print van de wepsite op A3
in de wachtkamer te hangen, zodat ook mensen die je website niet geraadpleegd hebben op afdoende wijze geinformeerd zijn over de (bij) werkingen van de massagetherapie.
Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zal willen weten, is hoe de mensen het ervaart hebben. Wanneer mensen klaar zijn met hun behandeling, vraag dan wat ze ervan vinden, voor en nadelen. Plaats dit op je website
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het wel vertellen tijdens het maken van de afspraak dat ze er bijvoorbeeld rekening mee moeten houden dat het zou kunnen gebeuren dat... zodat ze in hun eigen agenda kunnen kijken wanneer het het beste uitkomt.
Stel dat je nog iets belangrijks hebt na jouw afspraak. Dan is het niet verstandig om dus eerst deze massage te ondergaan.
Ik zou het zelf graag van te voren willen weten zodat ik mijn schema zou kunnen aanpassen. De massage zou ik hierdoor zeker niet niet ondergaan, maar ik zou het wel van te voren willen weten.
Stel dat je het pas tijdens de massage vertelt dan ben je eigenlijk al te laat. Je hoort een bijsluiter ook eerst te lezen voordat je het medicijn in neemt.
Vlak ervoor tijdens een kop koffie lijkt mij ook een beetje laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Ik zou als klant op basis van de informatie over bijwerkingen nog willen kunnen besluiten óf ik die massage wel wil ondergaan. En dan niet pas als ik al tijd heb vrijgemaakt om naar je praktijk te komen, dan zet je me voor het blok. En klanten zoals ik reageren héél slecht op voor het blok gezet worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ken dat, daar houd ik ook niet van en waarschijnlijk een hoop mensen niet.
Ik ben zo'n iemand die voor deze massage zou kunnen komen. Heb zelf reuma. Als ik naar je praktijk zou komen zou ik van tevoren wel graag de bijwerkingen willen weten.

Maar wat ik nog belangrijker zou vinden om te weten, is of de uitwerking ervan opweegt tegen de bijwerkingen. Als deze massage ervoor zou zorgen dat ik de spanningen uit mijn lijf voor een x-periode kwijt zou raken, zou ik het zeker doen.

Ik zou dan op de site vermelden dat er kans is op bijwerkingen. Als die hoofdpijn na 2 uur meestal al afneemt is dat voor veel mensen te verwaarlozen. Maar als het een paar dagen duurt is het andere koek.

Kortom: zo eerlijk mogelijk zijn, maar de informatie op een dusdanige manier weergeven dat mensen er niet door afschrikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ernstig zijn de bijwerkingen?
Als het dingen zijn in de trant van dat het tijdens de massage onaangenaam is en nog een paar daagjes pijn doet, hoef je dat echt niet vantevoren in een officiele bijlage te zetten. In je verhaaltje over je massage, kan je gewoon schrijven dat het geen lekkere ontspanningsmassage is, dat het een pittige massage is die pijnlijk kan zijn.
Als iemand een afspraak maakt, kan je het op dat moment even vertellen dat je erna nog een paar dagen pijn kan hebben, dan kan diegene daar rekening mee houden (geen massage plannen de dag voor een belangrijke presentatie bijvoorbeeld).
En als het niet ernstiger is dan dat, hoef je daar helemaal niet al te moeilijk over te doen.
Bij de kapper krijg je toch ook geen brief om te weten dat je haren blonderen pijnlijk aan voelt? Dat hoort er gewoon bij....
Zolang mensen maar weten dat het geen lekkere massage is.

Als er ernstige bijwerkingen kunnen zijn, bijvoorbeeld dat het mis kan gaan of blijvende problemen kan opleveren ofzo, dan moet je dat natuurlijk wel op een officiele manier vertellen, geschreven, als bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt prima. Duidelijk genoeg. Alleen is het stukje over de bijwerkingen langer dan het stuk over de massage zelf. Dat legt veel nadruk op de bijwerkingen. Ik zou proberen dat iets in te korten en het stuk over de massage wat langer te maken.
Dat je achteraf moet drinken en vantevoren 2 uur niet moet eten, zou ik niet op de website al zetten, dat is nog niet relevant, maakt dat het nodeloos 'zwaar' klinkt. Dat soort technische info kan prima gegeven worden als iemand belt/mailt voor een afspraak.
Overigens viel me op dat je de woorden 'je' en 'u' door elkaar gebruikt.
Als ik het goed begrijp ben je met je 17e begonnen. Héél knap van je.

Als je een echt " vakman " bent, ben je verplicht ten allertijden de voors en tegens met je cliënten te bespreken.

Leg ook op je website uit wat de behandeling inhoud.

Als, EEN DREMPEL OPWERPEN, jou grootste angst is, ben je naar mijn mening niet goed bezig.

Wees altijd eerlijk......!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de 'bijsluiter' liever mondeling willen horen, zodat ik er ook meteen vragen over kan stellen. Als je het op de site zou zetten, zou ik misschien eerder afgeschrikt worden, terwijl ik wel geholpen zou kunnen worden met de behandeling. Het is ook veel persoonlijker vind ik, om mensen mondeling te wijzen op de risico's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een algemene informatie geeft vooraf, dat het een vrij stevige ervaring kan zijn, en dat er wat bijwerkingen kunnen optreden, kan een cliënt zelf wel aangeven of hij van tevoren precies wil weten wat deze bijwerkingen kunnen zijn... daar kun je dan een bijsluiter voor uitprinten.

Dat zal voor de meeste mensen niet hoeven, die willen graag afslanken, no matter what. maar de paar mensen die angstig zijn kunnen dan niet achteraf schrikken omdat ze niet gewaarschuwd waren voor de gevolgen.
Bij de meeste mensen kun je een evenrtueel optredende bijwerking bespreken als die zich voordoet...