zelfrealisatie betekent dat je je realiseert wie, of beter, wat je bent... dat je je realiseert dat jij niet het lichaam bent ook al dacht je dat altijd van wel en dat jij niet de persoon bent ook al dacht je dat altijd van wel...

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is de herkenning van dit als je eigen ware natuur: bewustzijn, zijn en vrede.
Het is de realisatie: ik ben Dit!
Om de waarheid te vinden hoef je je niet in te spannen en ook niets te geloven.
Het is juist het moeiteloze einde van zoeken en nodeloos lijden.
Het is Vrijheid hier en nu.

als je meer wil weten over zelfrealisatie, ga dan naar
www.satsang.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is dat niet gewoon dat je waar maakt wat je je voorgenomen had? Dat je je doel bereikt hebt voor zover het je eigen persoon betreft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is denk ik doordringen tot de kern van wie en wat je bent, en dat is een langdurig proces met vallen en opstaan.
en al doende en lerende steeds meer proberen die kern te laten zijn en floreren.
beetje zweverig voor mijn doen, maar ik kan het niet beter verwoorden.
Rieneke1
14 jaar geleden
Hallo,

Dat je je realiseerd dat je een uniek wezen bent op deze aardbol. En je hier bent met een speciale taak. Deze taak vind je vanzelf in de loop van de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfrealisatie is de puurheid van jezelf ontdekken. Zonder de ballast van de wereldse werkelijkheid.
Je bent wie je bent, alleen en puur en dicht bij jezelf, dichter kun je niet komen, alles wat er is geweest in je leven is bagage, meegenomen omdat je dacht daar iets mee te kunnen doen.
Maar bij zelfrealisatie gooi je alles weg en kom je daar waar het misschien echt om gaat: volledige vrijheid en weg van alle lasten die je je zelf hebt opgelegd.
Bij je kern, jouw enige zijn, datgene wat je bent en ook echt kunt zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfverwerkelijking is een term uit de psychologie. Het wijst op het verschijnsel dat mensen zich verder willen ontwikkelen dan de basisbehoeften. Populair gezegd is zelfverwerkelijking het beste uit jezelf te halen. De basisbehoeften zijn; lichamelijke behoeften, behoefte aan; veiligheid en zekerheid, sociaal contact, waardering en erkenning,