Hoe kun je de kwaliteit en aantal van mannelijk zaadjes verbeteren?

man boven 50 jr en kinderwens

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Omdat er al veel goede tips zijn genoemd, hou ik het bij een aanvulling:

Zorg ervoor dat je niet te vaak klaarkomt, dat komt de kwaliteit van het zaad niet ten goede. Ideaal is om eens in de twee dagen seks te hebben ruim rond haar vruchtbare periode. Ook al weet je niet precies wanneer zij ovuleert, met die frequentie is er constant levensvatbaar sperma in haar aanwezig. Als je een week voor haar vermoedelijke eisprong begint, en het volhoudt tot een week na haar vermoedelijke eisprong, loop je niet het risico dat je het juiste moment mist.

Als je vaker dan eens in de twee dagen seks hebt, zijn er veel minder volgroeide zaadcellen aanwezig per zaadlozing. Dat maakt overigens vooral uit als je weet dat je zaad sowieso van mindere kwaliteit is, anders kun je het lagere gehalte volgroeide zaadcellen compenseren met meer zaadlozingen.

En dan de andere kant van de medaille: zorg ervoor dat je ook niet te weinig klaarkomt. Je kunt het zo zien dat het zaad zo af en toe wel 'ververst' moet worden. De kwaliteit van het zaad is het best als de laatste zaadlozing minder dan vijf dagen geleden heeft plaatsgevonden. Dus als jullie een periode geen seks hebben (bijvoorbeeld als zij menstrueert) is het een goed idee om juist wél te masturberen.

Tot slot de beste tip: hou het leuk! Wat ik vertel over timing klopt, maar er is nog een factor belangrijk voor de kwaliteit van je zaad: dat je echt flink opgewonden bent. Dus als jullie spontaan héél veel zin hebben op een moment dat eigenlijk buiten het schema valt: gewoon doen. Neem de tijd, raak goed opgewonden, en je zaadlozing is krachtiger en van betere kwaliteit. En niet vergeten: het is ook bevorderlijk als *zij* goed opgewonden is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het enige dat ik zo kan bedenken is zorgen dat je in een zo goed mogelijk (lichamelijke) conditie komt.

Hoe beter je conditie, hoe hoger de vruchtbaarheid.
13 jaar geleden
Volgens mij: niet roken, niet drinken, regelmatig een ei eten, regelmatig sporten (niet alleen 's nachts!), een biefstuk per week, als je op een dag 'het' niet doet masturberen, groenten eten.
Dat is zo'n beetje wat ik kan bedenken.
Veel succes, en ook: heel veel Geluk met en voor de nieuwe wereldburger!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoppen met roken, door roken minder zaadcellen.

Sport met mate, teveel sporten geeft een verlaging van het testosteron.

Verminder buikvet en overgewicht, teveel velaagd het testosteron en de zaadproductie

Draag geen strak ondergoed, dit is slecht voor de zaadkwaliteit door de warmte, dit geldt ook voor saunabezoek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alcohol niet meer dan 2 glazen per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op bovengenoemde punten is het ook van belang om stress te voorkomen. Dat zorgt voor een mindere kwaliteit. Daarnaast is ook het effect van ziekte (met name koorts) van groot belang. Dit kan tot enkele maanden na de koorts van negatieve invloed op de kwaliteit zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOssere ondergoed dragen. 1 keer per 3 dag mastruberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste adviezen die hier staan zijn gedateerd. Bovendien is van veel van deze adviezen in de medische literatuur geen duidelijk verbeterpercentage te vinden. Vaak gaat het om een ‘verbetering’ van een paar procent. Dit gaat je niet echt helpen als je een verminderde zaadkwaliteit hebt.

Bij een verminderde zaadkwaliteit zijn er minder bewegelijke zaadcellen. Hierdoor is de kans op een spontane (natuurlijke) zwangerschap kleiner. Zwanger worden duurt daardoor veel langer, of het kan noodzakelijk zijn om te proberen zwanger te worden via een medische behandeling (bijvoorbeeld IUI, of IVF). De slagingskansen van dergelijke behandelingen zijn echter beperkt (zo’n 35% slagingskans per ivf cyclus).

Inmiddels zijn Deense wetenschappers er in geslaagd de zaadkwaliteit succesvol te verbeteren. In een studie die zij publiceerden in het vakblad Plos One, werd het aantal bewegelijke zaadcellen van mannen met een verminderde zaadkwaliteit gemeten. De mannen werden onderverdeeld in twee groepen. De ene groep kreeg het werkzame middel Punalpin en de andere groep kreeg een placebo. Het aantal bewegelijke zaadcellen werd aan het begin van de studie gemeten en nogmaals na drie maanden gebruik van het werkzame middel of de placebo. Na drie maanden was het aantal bewegelijke zaadcellen van de deelnemers die het werkzame middel hadden gebruikt gemiddeld ruim 60% toegenomen. In de placebogroep was dit maar 20%.

Het aantal bewegelijke zaadcellen is van belang bij het zwanger worden. Hoe meer bewegelijke zaadcellen er zijn, des te groter de kans op een zwangerschap. Bij een aantal deelnemers die het middel gebruikt hadden, was het aantal bewegelijke zaadcellen zelfs dusdanig toegenomen dat ze zonder medische behandeling zwanger konden worden of dat ze een minder zware behandeling nodig hadden. Het middel wordt tegenwoordig toegepast bij de behandeling van stellen met een kinderwens.