Is het normaal als je trilt na een gevecht?

Een tijdje geleden was ik tijdens de pauze op school (mijn school licht aan water) naar buiten gegaan en een klasgenoot ging met stenen gooien naar eenden en ik zei toen dat hij daarmee moest stoppen. Toen hij dit niet deed en een eend hard raakte met een grote steen heb ik hem op zijn gezicht geslagen. Na een aantal klappen over en weer werden we uit elkaar gehaald en toen ik wegliep begon ik heel erg te trillen. Dit bleef ongeveer een half uur zo. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is van de spanning en door de adrenaline. Dit is dus eigenlijk wel normaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Destroyer dat lijkt mij een antwoord ipv een reactie.

Het beste antwoord

Dat is een vrij normale reactie op emotie of fysieke inspanning, in dit geval waarschijnlijk een combinatie van beiden. Door de spanning (je spreekt iemand ergens op aan die met stenen staat te gooien, dat alleen geeft waarschijnlijk al spanning), je boosheid en de inspanning komt er onder meer adrenaline vrij zodat je lichaam met een spannende of gevaarlijke situatie om kan gaan: je bloeddruk stijgt doordat je vaten wat samenknijpen, je pupillen worden groter zodat je beter kunt zien, er komt meer glucose vrij zodat onder meer je spieren meer energie krijgen, je gaat zweten, je hartslag gaat omhoog en je ademhaling wordt sneller. Je geest reageert ook: je wordt alerter zodat je sneller kunt reageren en je geheugen is ook tijdelijk wat beter.

Als de situatie weer rustig is en je dus niet meer die verhoogde energie en alertheid van lichaam en geest nodig hebt, duurt het even voor je lichaam weer terugschakelt naar een normale situatie. Zowel de adrenaline als een daling van je bloedsuikerspiegel (die eerst dus snel steeg, en daarom na afloop weer daalt) kunnen dan zorgen voor trillen, maar ook voor misselijkheid, duizeligheid, tintelingen, een nerveus en onrustig gevoel, zweten, trillen, etc. Ook kan je hartslag nog een tijdje wat hoger blijven zodat je het idee hebt dat je hart heel hard klopt.

Dat trillen en ook de emoties die daarbij komen, is dus een hele normale reactie van je lichaam. Het beste kun je dan even rustig gaan zitten, iets drinken en ook iets eten zodat je weer een beetje bij komt.

Het is wel mooi om te horen dat je oprecht kwaad bent als iemand op zo'n totaal nutteloze en waardeloze manier dieren pijn doet en/of laat schrikken, maar voor een eventuele volgende keer is het wel beter om er over na te denken hoe je dit op had kunnen lossen zonder iemand in z'n gezicht te timmeren. Daar kun jij ook problemen mee krijgen en dat is een beetje jammer, al verdient zo iemand natuurlijk wel een klap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prachtig antwoord! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel, heel duidelijke uitleg. En wat je tip betreft, het was de eerste keer ooit dat ik iemand sloeg, normaal ga ik altijd de dialoog aan, dat vond ik in dit geval echter de moeite hier waard.