Kun je echt in je nieren voelen dat je te weinig gedronken hebt?

Een vriendin van me zegt weleens aan het einde van de dag dat zij in haar nieren voelt dat ze te weinig gedronken heeft. Kan je dit echt voelen of zit het tussen haar oren?
Ik voel zelf namelijk niets, behalve 'gewoon' dorst, wanneer ik te weinig gedronken heb.
Ze heeft geen nierproblemen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Wat je voelt is je onderrug, niet je nieren zelf. Het gevoel zit ter hoogte van je nieren. Wanneer je nieren iets samentrekken, dan voel je dat aan de spieren in je rug.

Een vochttekort kun je op zich niet echt voelen. Je krijgt hooguit een droge mond en hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja, je voelt een soort samentrekken van de nier. En vraag me nu niet naar een bronvermelding, want ik heb het zelf ook wel eens gevoeld, en het leek me gewoon waarschijnlijk dat het dat was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ineke, ik vroeg in je vorige antwoord naar de bron vanwege de toevoeging van de vraagsteller :-) hihi.. + voor je antwoord, ik geloof je ook zonder bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan ook het gevoel,een beetje steekjes in je zij+
Meer dan gewoon dorst komt er bij mij ook niet voor. en ik ken ook niemand die via de nieren de boodschap ontvangt te weinig te hebben gedronken.

Maar goed, misschien een uitzondering die de regel bevestigt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat zie je aan je urine. Hoe donkerder des te minder heb je gedronken. Hoe lichter,hoe beter anders kon je wel eens nierproblemen krygen en dat is GEEN PRETJE!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk niet dat je dat echt voelt, ik tenminste niet.
Het schijnt wel zo te werken dat je nieren vocht vast gaan houden, komt door hormonen, naarmate je meer dorst hebt.
Dit heeft mijn uroloog verteld, waar ik voor een aangeboren nierafwijking wel eens ben geweest.
( ik heb een reserve onderdeel, rechts 2 ureters)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, sommige mensen voelen dit in je onderrug iets aan de zijkant.
Ik krijg hoofdpijn en voel me dan ook erg prikkelbaar.