Als je je stem kwijt bent door verkoudheid of keelontsteking, moet je dan fluisteren of gewoon proberen te praten?

Ik ben de stem kwijt door verkoudheid en hoesten, is al vaker gebeurd bij stress. Vroeger zei men altijd dat je niet moest fluisteren want dat zou de stembanden extra belasten, maar nu zocht ik informatie op internet en kwam tegen dat je juist wel moet fluisteren om de keel rust te geven... wat is nu waar?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga ook morgenochtend de huisarts vragen, maar ik ben benieuwd naar jullie antwoorden

14 jaar geleden
23.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het gaat om ontspanning. Als iemand goed fluistert, dan voel je die ontspanning in de keer.
Je kan ook geforceerd fluisteren, dan span je juist weer je keel aan en de stembanden.

Je zult ook positief met die pijn moeten omgaan. Dus niet: oh oh wat heb ik een pijn. Wat doet die keel zeer.
Maar positief: Keel wat je wil me vertellen?

Pijn is een methode van het lichaam om je iets duidelijk te maken. Daar moet je naar luisteren.
Eigenlijk zou je die pijn moeten bedanken dat hij er is, want anders had jij geen aandacht kunnen geven. Maar dit is misschien een stap te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij fluisteren gebruik je je stembanden niet. Daarom klinkt het zo zachtjes. Je geeft je stembanden dus idd rust op die manier. Met heel laag praten belast je je stembanden ook minder dan bij hoge tonen. Hoesten is ook belastend voor je stembanden, dus probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Als je last hebt van slijm op je stembanden dan is het beter om een slokje water te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je stembanden zoveel mogelijk te ontlasten.
Al ontkom je daar niet altijd aan.
Een kop warme melk of thee met honing is ook goed voor je stembanden.
Je zult zien dat je stem gewoon na een paar dagen weer terug komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MoniqueT
14 jaar geleden
Melk geeft toch JUIST slijmvorming? Ik ben de stem kwijt vanwege het hoesten door slijmvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, inderdaad juist géén melk drinken! Je kunt die honing beter samen met een uitgeperste citroen in een kop heet water doen. En dát je je stembanden zoveel mogelijk moet ontlasten wist de vraagsteller al, de vraag is of fluisteren nu wel of juist niet de stembanden meer belast dan gewoon praten.
Ik zei het volgende tegen mijn kinderen in zulke gevallen: Als jij lief bent voor je keel is je keel lief voor jou...

Dus als die keel al pijn doet, ga dan niet nog eens die keel op zijn lazer geven door heel hard te hoesten, dan maak je nog meer stress en nog meer pijn op een pijn die al zo veel aandacht vraagt...

Dus fluister maar zacht als je niet hard praten kunt, volgens mij geeft dat het lichaam jou ook al aan, luister naar je lichaam en het lichaam zal je belonen... Dat geldt trouwens voor alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MoniqueT
14 jaar geleden
Heb daarstraks (met veel moeite) :P de huisarts gebeld en die zei absoluut NIET fluisteren want dat belast je stembanden nog veel meer dan praten. Maar praten was ook niet goed. Ik moet dus een paar dagen mijn klep houden :P:P errug lastig voor me (ADHD) Ik luister best wel naar mijn lichaam, maar af en toe spreekt het een andere taal dan ik. Het komt bij mij ook door stress, dan ga ik dus hoesten en word dan prompt verkouden en nog meer hoesten en stem kwijt :( Jaren geleden is mijn eerste man overleden en toen ben ik ruim 8 maanden de stem kwijtgeweest pffffffff Er is nu gelukkig niemand overleden maar mijn dochter was bij me met kerst en dat was voor het eerst in 19 jaar. Ze is van haar 5e niet meer thuisgeweest , en ze is nu 24. Ik gelukkig wel bij haar op bezoek geweest maar dat is toch anders. Lang verhaal... ze heeft een verstandelijke beperking en de voogd en instelling hadden dus maar besloten dat ze niet naar huis mocht... Ik heb haar ook ooit een periode van 5 jaar niet eens mogen bezoeken terwijl niemand kon zeggen waarom niet. Jarenlange strijd gevoerd tegen voogdijvereniging en (vorige) instelling. En ein-de-lijk gewonnen! "sorry, was een foutje" zeggen ze nu. En ein-de-lijk, kon ik mijn meissie weer bij mij thuis in de armen sluiten... *sniff* heb stilletjes staan kijken toen ze sliep... na al die jaren... En zodoende dus de stress(ontlading) en hoesten en zo, dat slaat bij mij altijd op de keel
Als je fluistert, trek je je stembanden zo strak aan dat er alleen nog maar een scherp gesis uit komt. Dat belast ze meer dan gewoon praten, waarbij je ze niet zo strak aantrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, fluisteren is zelfs nog slechter voor je stembanden.
Bij heesheid hoort absolute rust.
Dus, mondje dicht en een schrijfblok op je schoot..
Beterschap.