Als je je stem kwijt bent door verkoudheid of keelontsteking, moet je dan fluisteren of gewoon proberen te praten?

Ik ben de stem kwijt door verkoudheid en hoesten, is al vaker gebeurd bij stress. Vroeger zei men altijd dat je niet moest fluisteren want dat zou de stembanden extra belasten, maar nu zocht ik informatie op internet en kwam tegen dat je juist wel moet fluisteren om de keel rust te geven... wat is nu waar?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga ook morgenochtend de huisarts vragen, maar ik ben benieuwd naar jullie antwoorden

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat het gaat om ontspanning. Als iemand goed fluistert, dan voel je die ontspanning in de keer. Je kan ook geforceerd fluisteren, dan span je juist weer je keel aan en de stembanden. Je zult ook positief met die pijn moeten omgaan. Dus niet: oh oh wat heb ik een pijn. Wat doet die keel zeer. Maar positief: Keel wat je wil me vertellen? Pijn is een methode van het lichaam om je iets duidelijk te maken. Daar moet je naar luisteren. Eigenlijk zou je die pijn moeten bedanken dat hij er is, want anders had jij geen aandacht kunnen geven. Maar dit is misschien een stap te ver.

Bij fluisteren gebruik je je stembanden niet. Daarom klinkt het zo zachtjes. Je geeft je stembanden dus idd rust op die manier. Met heel laag praten belast je je stembanden ook minder dan bij hoge tonen. Hoesten is ook belastend voor je stembanden, dus probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Als je last hebt van slijm op je stembanden dan is het beter om een slokje water te drinken.

Bronnen:
mijn logopediste

Probeer je stembanden zoveel mogelijk te ontlasten. Al ontkom je daar niet altijd aan. Een kop warme melk of thee met honing is ook goed voor je stembanden. Je zult zien dat je stem gewoon na een paar dagen weer terug komt.

Ik zei het volgende tegen mijn kinderen in zulke gevallen: Als jij lief bent voor je keel is je keel lief voor jou... Dus als die keel al pijn doet, ga dan niet nog eens die keel op zijn lazer geven door heel hard te hoesten, dan maak je nog meer stress en nog meer pijn op een pijn die al zo veel aandacht vraagt... Dus fluister maar zacht als je niet hard praten kunt, volgens mij geeft dat het lichaam jou ook al aan, luister naar je lichaam en het lichaam zal je belonen... Dat geldt trouwens voor alles...

Als je fluistert, trek je je stembanden zo strak aan dat er alleen nog maar een scherp gesis uit komt. Dat belast ze meer dan gewoon praten, waarbij je ze niet zo strak aantrekt.

Nee, fluisteren is zelfs nog slechter voor je stembanden. Bij heesheid hoort absolute rust. Dus, mondje dicht en een schrijfblok op je schoot.. Beterschap.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100