Mag of kan men op een verstuikte enkel lopen die niet meer dik is?

Heb sinds een week of 5 geleden een verstuikte enkel opgelopen (niet heel ernstig). Was wel erg dik in het begin. Na een paar weken tot nu is de verdikking (gezwollenheid) voor 99% weg. Alsl ik erop loop heb ik geen pijn, maar wel een soort vermoeid en gezwollen gevoel in de enkel, terwijl die niet dikker wordt of is. De enkel is nog wel wat stroef/stijf qua bewegingsvrijheid.
Is het verantwoord te blijven lopen op de enkel, ook al is hij niet meer gezwollen, of moet ik nog steeds de enkel ontzien door er niet op te lopen? Ik loop niet erg veel maar wel boodschappen halen, huishouden etc.

11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou na vijf weken pas gaan lopen is volgens mij juist de reden van de problemen. Dat is echt veel te laat.

Het beste antwoord

Jazeker, het is juist heel belangrijk om te blijven bewegen. De NHG adviseert ook om zo snel mogelijk weer wat te lopen na een verstuiking. Lopen bevordert namelijk het herstel. Je hebt je enkel waarschijnlijk ontzien en veel stil gehouden, waardoor deze nu wat stijf is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ als je enkel erg stijf is, pak een teiltje warm water en ga je voet op en neer bewegen en draai ook rondjes met de voet. Kijk in de binnenkant, dan voet omhoog, til buitenkant op en dan weer voet strekken.
Lekker te doen voor de tv als je dat wilt. Verder gewoon mee lopen. Pak wel een paar lekker stevige schoenen.
roelp
11 jaar geleden
Denk inderdaad dat te weining lopen bij mij het probleem was, waardoor stijfheid is ontstaan. Maar wil er wel op wijzen dat als het lopen erg pijnlijk is, voornamelijk in het begin, je de enkel niet moet forceren.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij mag het gewoon als je er geen past van hebt