Toont een standaard bloedonerzoek ook een tekort aan Magnesium aan?

Ik heb vanwege verschillende lichamelijke klachten een bloedtest laten afnemen, hier kwam (gelukkig) niets uit. Toch blijf ik met de klachten zitten, na enige zelfresearch komen veel van mijn klachten overeen met een tekort aan Magnesium.

Mijn vraag is dus of een eventueel tekort aan Magnesium al in de bloedtest zichtbaar had moeten worden?

Ik weet dat bijv ijzer en b12 te zien zijn, maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden over Magnesium..

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat een waarde te meten is in het bloed, wil nog niet zeggen dat er ook voor getest wordt. Magnesium wordt niet standaard aangevraagd, maar vitamine B12 ook niet: de arts moet dit specifiek aanvragen. Als je wilt weten waar precies op getest is, moet je dat vragen aan je arts. Er zijn wel waardes die min of meer standaard worden aangevraagd in een oriënterend bloedonderzoek bij niet-specifieke klachten, maar je kunt niet echt spreken van een "standaard bloedonderzoek". Wat de arts laat onderzoeken, hangt af van je klachten waar je mee komt, eventuele eerdere problemen, risicofactoren en ook gewoonte van de arts. Er zijn artsen die altijd B12 laten bepalen wanneer iemand komt met niet-specifieke klachten of bij een routineonderzoek, maar er zijn ook artsen die dit alleen aanvragen wanneer er klachten zijn die kunnen duiden op een B12-tekort of als andere waardes suggereren dat er sprake kan zijn van een tekort. Dus nogmaals: als je wilt weten wat welke testen zijn aangevraagd, moet je dit vragen aan je arts of dienst assistent(e).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100