Is het normaal dat ik na het doneren van bloed me zwak voel?

Ik heb vandaag bloed gedoneert ,ik doe dit om mijn angst tegen naalden te overwinnen en goed te doen voor patiënten die het echt nodig hebben. Ik ben daar heel trots op dat ik het toch heb gedaan. Ik had ongeveer 450 ml bloed afgegeven. Tijdens het doneren voelde ik me misselijk (ik heb dit altijd,maar dit keer was het wel extreem,ik had moeite met in en uitademen) hoe komt dit en tot nu voel ik me enorm zwak

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hoeft je geen zorgen te maken, het komt goed. Ikzelf heb ooit bloed gegeven om dezelfde reden als jij ;) Door je angst ga je verkeerd ademen... Je gaat hyperventileren. Daardoor ga je je raar voelen. Wat jij beschrijft is meer gerelateerd aan je angst en je ademhaling dan met het bloed geven op zich. Het helpt als je de mensen die jou moeten prikken verteld van je angst, bij mij heeft het in ieder geval geholpen en uiteindelijk na een aantal jaren bloeddonatie ben ik over de angst heengekomen. Ik weet nu uit eigen ervaring dat het gevoel dat jij beschrijft vanzelf over gaat als je rustig en bewust ademhaalt en na het bloedprikken rustig aan doet. Even de tijd neemt om bij te komen. Als het goed is kun je daar ter plekke koekjes en bouillon vinden en thee/koffie. Neem daar wat van :-D Succes Toegevoegd na 2 minuten: Nu geef ik geen bloed meer omdat ik dat, helaas door gezondheidsredenen niet meer kan.

Bronnen:
eigen ervaring.

Sommige mensen hebben veel last met bloed geven, ik zelf ook. Je was ook gestrest, dat heeft natuurlijk invloed, en bij de ene persoon komt een halve liter bloed missen harder aan dan de ander. Goed drinken en eten, op tijd naar bed en even rustig aan doen met sporten enzo. Als je er zo'n last van blijft houden, kun je ook informeren naar plasma doneren, dan krijg je je rode bloedcellen weer terug. Is voor mij niet geschikt wegens moeilijke aders, maar misschien bevalt dat beter voor jou.

Ten eerste: top dat je bloed geeft! Heb het zelf nooit gedaan, maar wel nodig gehad anders was ik er niet meer geweest. Ik mag nu geen bloed meer geven maar probeer wel anderen aan te sporen dit te doen. Het kan idd voorkomen dat je je na bloedgeven niet fit voelt. Er is immers wel een aanzienlijk volume bloed afgenomen. De meeste mensen herstellen snel. Dat je je misselijk voelde en moeite had met in- en uitademen, klinkt mij in de oren als een lichte vorm van hyperventilatie als gevolg van de stress. Als je leert ademen vanuit je buik tijdens deze momenten, denk ik dat je deze klachten kun vermijden. Zie bron voor meer info over buikademhaling. Heeft mij geholpen tijdens hyperventilatie.

Bronnen:
http://www.psycho-consult.nl/buikademhaling.html

Ja dat is normaal. Je spieren krijgen omdat je minder bloed hebt ook minder zuurstof, waardoor je je slap gaat voelen. Zodra je beenmerg weer extra rode bloedcellen heeft aangemaakt voel je je alweer beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100