Hoe komt het dat ik een beetje plas in mijn broek?

Ik moet altijd een inlegkruisje gebruiken want anders is mijn omderbroek nat, maar is dit wel normaal? Soms moet ik het zelf twee keer per dag verschonen, want ik heb hier altijd last van en niet van een periode. Want ik plas niet vanwege het lachen het lijkt wel alsof het gewoon eruit loopt. Kan dit iets ernstigs zijn met mijn blaas? Of hebben meerdere mensen hier last van? En wat moet/kan ik eraan doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
liveisgreat
12 jaar geleden
ik heb het ook gehad, zelfs als kind. ik kreeg dan altijd een pak slaag of straf omdat ik in mijn broek had geplast, maar kon er totaal niets aan doen.
Dank zij een goede dokter ben ik hiervan af geraakt, na 10 jaar dagelijks slaag :-I. Die dokter wilde me opereren, maar dat wilden mijn ouders niet omdat het dan soms erger kon worden had men gehoord (en operatie is idd wel wat overdreven denk ik, behalve als het heel heel erg is misschien).
Later heb ik dan oefeningen gedaan, nav mijn zwangerschap omdat ik niet wilde dat het erger werd. Bv. plassen met kleine snokjes : plassen, ophouden, plassen, ophouden. Of een makkelijke : op de grond zitten met je achterwerk tussen je voeten. Of gewoon je vagina "omhoog trekken", dus je onderkant samen knijpen.
Nu kan ik mijn plas ophouden als de beste!
Het is een grote geruststelling om te weten dat je niet de enige bent, ik ken nu heel wat vrouwen die er last van hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat: dat 'stippeltes plassen' wordt tegenwoordig absoluut afgeraden. Kan de blaasprikkels in de war maken waardoor je niet meer goed kunt uitplassen, er urine in de blaas achterblijft en zo een kweekbodem vormt voor bacteriën. NIET doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ristuka:
Gezien haar eerdere vragen is ze volgens mij rond de 15.

Het beste antwoord

Dit is een veelvoorkomend probleem, urine-incontinentie genaamd. Urine-incontinentie is een urologische aandoening waarbij de beheersing over de blaas verloren is. De aandoening kan optreden doordat de kringspier niet goed functioneert, of doordat er geen gevoel bestaat dat de drang waarneemt tot urineren.
Urine-incontinentie is als vanzelfsprekend bijzonder vervelend, en er wordt op medisch gebied ook zeker aandacht aan besteed. Zo zijn er medicijnen die de controle over de blaas verbeteren. Ik raad je aan een afspraak met je huisarts te maken, deze kan je hier ongetwijfeld mee helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een plasprobleem is, zal er waarschijnlijk eerst een verwijzing naar een bekkenfysiotherapeut komen.
Want 'lekkage' komt soms door te weinig bekkenbodemspanning, maar soms juist door teveel. Met oefeningen die je leert, kun je zelf de controle terugkrijgen.
Pas als dat helemaal niet lukt of er een indicatie is dat er bepaalde specifieke problemen zijn, komen medicijnen aan de orde.
Ik ben zelf een klein half jaar naar een bekkenbodemfysio geweest en ik voelde me ronduit verlost. Niet meer steeds in de zenuwen dat het mis zou gaan, dat iemand het zo merken, toch maar thuisblijven want je weet maar nooit - ik heb gewoon m'n leven terug.

Andere antwoorden (6)

Het ligt eraan wat je leeftijd is.
Ben je onder de 40 en belemmerd het je, ga dan naar je huisarts.
Er is genoeg tegen te doen. En je hoeft je er niet voor te schamen. Veel vrouwen hebben last van licht urineverlies.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met veel vrouwen bedoel ik vrouwen die al iets ouder zijn en eventueel kinderen hebben gehad.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kan zijn dat je de blaas spieren moet trainen, je huisarts kan je daar verder voor verwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh jee wat vervelend!
Over het probleem zelf kan ik je helaas geen advies geven, behalve contact te zoeken met je huisarts.

Verder wat betreft het inlegkruisje. Inlegkruisjes zijn gemaakt om te gebruiken bij menstruatie, om dus bloed op te vangen. Urine is een totaal andere vloeistof en zal niet goed kunnen worden opgenomen door een inlegkruisje. Denk hierbij aan merken zoals kotex, alldays enz.
Inlegkruisjes van het merk Tena zijn speciaal gemaakt voor het opnemen van urine. De urine wordt opgenomen en omgezet in een soort gelei, waardoor je nare geurtjes voorkomt en minder hoeft te wisselen.

succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht urineverlies ontstaat als de blaas niet meer normaal functioneert. Er zijn verschillende oorzaken voor. Het kan te wijten zijn aan verslapte bekkenbodemspieren of aan problemen met het zenuwstelsel dat de blaas reguleert. Dit probleem treft niet alleen vrouwen op latere leeftijd, maar ook jongere vrouwen; licht urineverlies kan bijvoorbeeld optreden tijdens de zwangerschap.
Een nies- of lachbui kan al voldoende zijn om het vervelende urineverlies te veroorzaken. De meeste vrouwen vinden dit heel gênant. Daarom gebruiken meer en meer vrouwen dagelijks inlegkruisjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is een aantal tips om de klachten te verlichten. Dit zijn de belangrijkste:
- Drink minstens 6 tot 8 glazen water per dag.- Drink cafeïnevrije koffie of thee.

- Vermijd koolzuurhoudende dranken.

-Kies drankjes met weinig alcohol. Je kunt wijn ook aanlengen met water.

-Vermijd vochtafdrijvende groenten en vochtafdrijvend fruit, zoals aardbeien, tomaten en zwarte bessen.

–Vezelrijke voeding zorgt voor een goede vertering en vermindert de druk op je blaas.

-Hou je gewicht in de gaten. Overgewicht zorgt voor extra druk op je blaas.

- Train je bekkenbodemspieren met speciale oefeningen en leer ze aan te spannen als je lacht of hoest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt vaker voor dan je zou denken. Er wordt alleen weinig over gepraat.

Iemand anders vroeg het ook al, maar is het echt urine? Ruik je dat bijvoorbeeld? Of kan het heldere afscheiding zijn? Dat maakt wel verschil.

Je hebt het niet bij het lachen, zeg je. Als mensen urine verliezen bij het lachen, spreek je van stress-incontinentie. En dan stress niet van emotionele spanning, maar van het 'onder stress/druk staan'. Bij lachen, niezen en bijvoorbeeld zwaar tillen, komt er extra druk op je onderbuik te staan, en daarmee op je blaas. Je sluitspier en bekkenbodem zou dan extra aan moeten spannen. Kunnen je spieren dat niet genoeg, dan krijg je urineverlies. Dit komt vooral veel voor bij vrouwen die zwanger zijn, vrouwen die kinderen hebben gebaard, en het risico erop neemt toe met de leeftijd.

Een tweede belangrijke vorm van incontinentie is urge-incontinentie, ook wel aandrangincontinentie. Hierbij is er urineverlies wanneer er sterke aandrang is. Soms trekt de blaas ook sterker of niet-gecontroleerd samen, of is er sprake van een overactieve blaas, waarbij je heel vaak naar de WC moet, en soms moet rennen om bij het toilet te komen. Als je te laat bent, verlies je urine. Deze vorm van incontinentie komt ook vaker voor bij vrouwen, maar is wat minder gebonden aan leeftijd. Er kan trouwens ook sprake zijn van een gemengde vorm van incontinentie.

In jouw verhaal zeg je dat het er 'gewoon uitloopt'. Dat lijkt dan toch wat meer richting stress-incontinentie te gaan, want het ontstaat niet op een moment dat je veel aandrang hebt, begrijp ik? Voel je het wel goed? Er kunnen heel veel oorzaken zijn voor urineverlies, dat varieert van te zwakke bekkenbodemspieren tot een probleem van de blaas zelf, of een neurologisch probleem in de aansturing van de blaas.

Bezoek je huisarts eens. Juist de laatste jaren is er wat meer aandacht voor allerlei vormen van incontinentie. Het is heel vaak goed te behandelen. Afhankelijk van je klachten kan je huisarts besluiten je eerst door te verwijzen naar een uroloog voor verder onderzoek, of eerst bekkenbodemtherapie en/of medicatie te proberen. Urineverlies is in veruit de meeste gevallen goed te behandelen, dus maak snel een afspraak, des te eerder ben je er weer vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt te zwakke blaas spieren, ga naar een dokter om ze te katen trainen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je bekkenbodemspieren te slap zijn, dan heb je minder controle over je urine. Dit heet ook wel incontinentie.
Je kunt beginnen met je bekkenbodemspieren te trainen. Dit kan je zelfstandig doen of met behulp van een fysiotherapeut.
Hoe doe je dit zelfstandig? Je kunt dit doen terwijl je zit of staat, zelfs onder je werk. Je moet je spieren aanspannen alsof je heel nodig moet plassen, maar dit wilt tegenhouden. Span ze even aan, houd dit 10 seconden vast en laat weer los, doe dit de hele dag door een paar keer.
Maar wat zijn nu je bekkenbodemspieren? Ga met je benen en knieen wijd uit elkaar zitten, ellebogen op je knieen. De ontspannen spieren drukken nu een beetje tegen de stoel, wanneer je deze spieren aanspant, komen ze wat losser van de stoel, oftewel er komt meer ruimte tussen de spieren en de stoel. Dit zijn je bekkenbodemspieren. Let op dat je niet je billen naar elkaar knijpt, deze staan helemaal los van de bekkenbodemspieren.
Met behulp van een fysiotherapeut leer je goed wat je bekkenbodemspieren zijn en hoe je ze kunt trainen. Er zijn volgens mij zelfs therapeuten die zich richten op de bekkenbodemspieren.
Wanneer dit geen verandering brengt, kun je misschien een afspraak maken bij de dokter. Sowieso lijkt het mij slim om even naar de dokter te gaan om incontinentiemateriaal aan te vragen, dit is heus niet alleen voor oudere mensen, ook jonge mensen kunnen last hebben van incontinentie en het is zeker niet raar. Incontinentiemateriaal is speciaal gemaakt om urine op te vangen (of poep). Inlegkruisjes zijn meer gemaakt voor afscheiding en bij lichte menstruatie. Incontinentiemateriaal kan ook heel dun zijn, dus maak je geen zorgen dat je hele luiers moet dragen.
Ik ben ervan uit gegaan dat je zeker weet dat dit urineverlies is. Wanneer het afscheiding blijkt te zijn, kan het zijn dat je te veel inlegkruisjes gebruikt. Je vagina moet kunnen 'luchten', kan ze dit niet, dan komt er meer afscheiding (ik weet niet hoe dit precies zit, maar het hielp bij mij om alleen katoenen ondergoed te dragen zonder inlegkruisje toen ik altijd een geurende afscheiding had, nu is dat helemaal over).