moet je altijd water koken voor flessenvoeding?

Mijn dochter geeft haar kindje van twee maanden gewoon warm water it de kraan, Nu ben ik misschien ouderwets, maar mij is altijd geleerd dat je gekookt water moest gebruiken,ben ik misschien niet met de tijd meegegaan, of moet het kindje toch gewoon gekookt water?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoi, ik heb 2 kinderen. bij de 2e (8 jaar) werd ons al verteld dat het koken van water niet meer noodzakelijk is. bij de 1e (11) deden wij dat nog wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gaat de vraag om het koken of om het warme kraanwater?
Als het 2e:
http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Mag-ik-warm-kraanwater-drinken.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is blijkbaar niet zonder meer duidelijk, zie ook dereacties op het antwoord. Na wat zoeken kom je echter wel op het juiste antwoord (koken niet nodig). leuke vraag (plus van mij) die discussie los maakt!
Ivana
9 jaar geleden
Ik kookte het water 45 jaar geleden ook niet. Heb altijd gewoon heet kraanwater gebruikt en nooit zieke kinderen gehad. Was volgens de huisarts (toen al) helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
45 geleden was roken ook nog niet schadelijk.. Een (zwaar) metaal vergiftiging is meestal niet acuut, maar op de lange termijn is het een mede oorzaak van allerlei aandoeningen.

Het beste antwoord

Het water dat in Nederland uit de kraan komt is al vrijwel steriel. Het water koken heeft dan dus geen toegevoegde waarde meer.
Vroeger was dat wel anders en het koken van het water was vroeger dus zeker wel raadzaam. Het advies om het water te koken is daarna, ook na sterke verbeteringen in het kraanwater, tijden lang niet aangepast. Inmiddels is het koken van kraanwater voor de flesvoeding achterhaald; het advies wordt ook niet meer gegeven.

Overigens doe je er natuurlijk geen kwaad mee als je het water wel kookt; alleen lastig omdat je daarna ook weer moet wachten totdat het weer afgekoeld is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Als toevoeging: het drinken van warm water uit de kraan wordt wel afgeraden. Beter is het dus om koud water te tappen en dat dan te verwarmen.
Reddie
9 jaar geleden
@bamibal , wat mag de reden daar dan voor wezen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad geen warm kraanwater drinken.
http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Mag-ik-warm-kraanwater-drinken.aspx Maar koud kraanwater opwarmen zonder te koken kan blijkbaar wel.
Het nadeel daarvan is dat je niet precies weet hoe warm het water is. Gekookt en koud water, half om half, met poeder geeft ongeveer de juiste temperatuur voeding. (wel ff testen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja, wat Vitens adviseert klopt vast wel. Maar nou ga ik het water verwarmen in mijn waterkoker of pannetje. Daar zou het dan niet in contact komen met metaal (of kunststof)? Als je het dan echt safe wilt doen, dan in een glas in de magnetron. Glas lijkt me wel echt onverdacht. Wat betreft de temperatuur zou ik me minder zorgen maken, er bestaan immers thermometers...
Goed doorgevraagd trouwens Reddie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een pan of waterkoker zit (als het goed is) alleen rvs of kunststof als contactoppervlak.
In een cv-ketel e.d. is dat meestal koper. Rvs of kunststof is in ieder geval een kleiner risico dan koper e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je el, heb veel aan het antwoord gehad