Wat is het verschil tussen vaccinatie en inenting?

Bij zowel vaccinatie als inenting krijg je toch een afgezwakt virus binnen? Of is een vaccinatie echt iets totaal anders dan een inenting? Ik begrijp even het verschil niet. Ik lees telkens wat anders over de vaccinaties/inentingen rondom het coronavirus.

3.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Zijn beide het zelfde spuit en een naald. hiermee kunnen verschillende dingen in het lichaam worden gespoten vaccins maar ook verdovingen enz.
bamibal
3 jaar geleden
@ronron1212: Je wordt niet ingeënt met een verdoving, je wordt geïnjecteerd. Dat is wat anders.
Amadea
3 jaar geleden
Op teletekst wordt meestal geprikt geschreven (vermoedelijk omdat dit scheelt op de hoeveelheid letters). Een derde synoniem is dus prik.
Thecis
3 jaar geleden
@amadea
prikken is een synoniem van injecteren. Prikken is absoluut geen synoniem voor vaccineren of inenten. Wellicht dat het op teletekst verkeerd gebruikt wordt. Maar in de media heb je wel vaker dat er nieuwsberichten zijn dat er een bepaald aantal mensen geprikt zijn. Nu weten we dat het gaat om prikken met een vaccinatie (dus een verkorte stijl). Maar absoluut geen 3e synoniem.
bamibal
3 jaar geleden
Maar "prikken" is geen echt synoniem van vaccineren en inenten. Je kunt geprikt worden met van alles en nog wat, ingeënt alleen met een vaccin.
ronron1212
3 jaar geleden
@Bamibal Zijn beide het zelfde spuit en een naald. Hoe jij het wil noemen doet er niet toe maar het gebeurt allemaal met een naald en een spuit. Of spuiten ze de verdoving met een ander ding in je vel.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea en Thecis Op Teletekst en in gedrukte media wordt vaak het woord prik gebruikt, i.p.v. of vaccinatie of inenting. Maar dat is fout, zoals Thecis al heeft gesteld.
Toch blijft het woord prik gebruikt worden en dat is vanwege de slechts vier letters van het woord en omdat iedereen begrijpt dat vaccinatie wordt bedoeld. En 'vaccinatie' wordt als een moeilijk en lang woord ervaren.
Op Teletekst worden altijd zo kort mogelijke woorden en omschrijvingen gebruikt. Zo is 'een kleine overwinning': 'een nipte zege'. En een 0-0 gelijkspel: brilstand.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Het gaat niet om het werktuig waarmee het ingebracht wordt, maar om hetgeen er in zit. Je kan geprikt worden om verschillende redenen. Het kan een inenting zijn, het kan zijn omdat je insuline spuit of omdat er een verdoving wordt ingespoten (en zo zijn er nog heel veel andere dingen die je kan inspuiten).
Alleen vaccineren of inenten wil zeggen dat je ingespoten wordt met een vaccin. Dus niet met iets anders. Dus ja, met die spuit kan je ook andere dingen inspuiten, maar vaccineren (of inenten) is het inspuiten van een vaccin. Jouw punt dat allebei met dezelfde spuit en naald wordt ingebracht, wil niet zeggen dat het dus hetzelfde is.
SentWierda
3 jaar geleden
Op de website van de Rijksoverheid (Aanpak coronavaccinatie in Nederland) gaat het consequent over: priklocaties en griepprik. Tja...

Antwoorden (1)

Er is geen verschil tussen vaccinatie en inenting.
Oorspronkelijk betekent vaccinatie: inenting met koepokenstof (entstof = vaccin). Tegenwoordig betekent vaccinatie: elke inenting.
Correctie: koepokenstof = koepokentstof.
Toegevoegd op 14 april 2021 12:45: tekst