Wanneer is er iets mis bij langdurig niet menstrueren?

Mijn eerste menstruatie is al 2 jaar geleden, maar nog steeds verloopt mijn menstruatie erg onregelmatig. Soms duurt het wel 5 maanden tot ik weer ongesteld ben. Een andere keer komt er alleen maar bruin slijm i.p.v. rood. En de keer erop ben ik het twee keer in dezelfde maand.
Nu ben ik het weer eens drie maanden niet geweest. Ik gebruik geen medicijnen, dus dat kan het niet zijn, er is geen mogelijkheid tot zwanger zijn en ik ben ik niet te mager of te dik.
Is het erg dat ik nog steeds niet regelmatig menstrueer, of is dit na twee jaar nog steeds normaal?

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik ben pas 16 geworden.
Ik heb wel eens last van stress, maar dat heeft iedereen wel (toch)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Hoe oud ben je en hoe gestresst?
Ritsuka
9 jaar geleden
vraag je huisarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://jessevandervelde.com/hormonale-disbalans-bij-vrouwen-top-3/

Antwoorden (1)

In het eerste jaar na de eerste menstruatie is het nog normaal (zelfs redelijk gebruikelijk) om een onregelmatige cyclus te hebben. Na die tijd zou je toch wel regelmatig geworden moeten zijn.
Aangezien het na ongeveer een jaar minder gebruikelijk wordt om een onregelmatige cyclus te hebben, hanteren we een jaar als afkappunt. Na die tijd is er reden om te onderzoeken of er een (medische) reden is voor de onregelmatige cyclus.

Daarmee heb ik dus niet gezegd dat er ernstige problemen zijn. Er zijn zeer veel mogelijk oorzaken, te veel om zonder verdere informatie over uit te wijden; de meeste zijn onschuldig en/of goed behandelbaar. De meest voorkomende reden is stress. Je hebt gelijk dat iedereen dat wel eens heeft, maar de heftigheid kan erg verschillend en de één reageert er anders op de ander.

Het is dus wel verstandig om naar je huisarts te gaan om dit te laten uitzoeken. Ook als het 'gewoon' de stress is, dan heeft dat zo'n invloed dat het goed zou zijn daar iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke reactie.
Ik denk dat ik dan binnenkort maar eens een afspraak maak bij de huisarts...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterkte.