wanneer is iemand lichamelijk volgroeid?

je bent pas lichamelijk volgroeid als je volwassen ben, maar wanneer ben je nou lichamelijk volgroeid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
39.1K

Antwoorden (4)

Je groeit door tot ongeveer je 21e. Maar de groeispurt vindt plaats aan het begin van de puberteit, dus van de groei van de laatste jaren zul je veel minder merken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hersenen (vooral bij jongens/mannen) zijn tot 24 jaar in ontwikkeling. Dus daarna kan je zeggen dat iemand lichamelijk is uitgegroeid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is als je je volwassen lengte hebt bereikt en als je primaire en secundaire geslachtskenmerken zijn ontwikkeld.
Op welke leeftijd dit is, is heel verschillend.
Je kunt geen vaste leeftijd stellen hiervoor.

Ongeveer 4 jaar nadat meisjes in de puberteit komen, bereiken ze hun volwassen lengte en zijn ze geslachtsrijp.
De secundaire geslachtskenmerken hebben zich dan ontwikkeld. Bij jongens duurt het langer, ongeveer 6 jaar.
Meisjes zijn vaak eerder in de puberteit zijn dan jongens.
Voor meisjes ligt de gemiddelde leeftijd dat ze in de puberteit komen tussen de 9 en 14 jaar.
(Maar de borsten kunnen bijv. nog wel langer doorgroeien. Ook onder invloed van gewichtstoename)
Jongens komen tussen 10 en 17 jaar in de puberteit.
Maar dit zijn allemaal gemiddelden en kan dus per persoon afwijken.

Als je lichamelijk volgroeid bent maar geestelijk nog niet helemaal noemt men dit een adolescent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste gast,

Je hele leven veranderd het lichaam, dit is een natuurlijk en niet lineair proces. (in de jeugd even heel snel) tot ongeveer je 21e , (daarna sluiten de groeischijven bij de botten)
Men noemt dit dan vaak volgroeid.
Maar in de praktijk zie ik mensen toch nog lichamelijk groter of anders worden. Vol-groeien is een proces, dat voor ieder anders loopt, naar gelang zijn of haar leefpatroon.
Je cellen vernieuwen zich elke dag en na elke 7 jaar is je gehele lichaam vernieuwd. Het volgroeien gaat naar mijn inziens door tot de dood.

Stel een jongen van 26 , hij lijkt sprekend op zijn vader, toen zijn vader 26 was. Zijn vader is nu 50, het is een grotere man als de jongen en hij is breder, stugger en grijs. De jongen zie ik ook breder, stugger en grijzer worden. Maar andersom kan het ook, dat men kleiner gaat worden.

Het lichaam vormt zich naar de leefomgeving, eetpatroon en wellicht ook naar iemands karakter, ben je erg onzeker en schaam je je, dan zie je iemand zich klein maken en klein voelen. Het lichaam probeert zichzelf klein te maken. Deze persoon heeft dan nog te leren, zijn schaamte af te werpen en te durven zijn, aanwezig te durven zijn en groot te mogen zijn en worden. Zo kun je op verschillende manieren naar een volgroeiing kijken.

Erg interessante vraag, bedankt, grts M

Toegevoegd na 7 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groeischijf