Nachtrust verstoord door licht, oplossingen?

Mijn zusje slaap altijd met alle lampen aan omdat ze anders bang is, ook al is ze al 13 jaar. Laat ons nu net toevallig ramen hebben langs onze deuren, waardoor al het licht uit haar kamer door naar de mijne schijnt.
Maar ik kan dus niet slapen met licht, ook al is het maar een klein beetje. Ik doe er 's avonds uren over om in slaap te vallen en soms word ik midden in de nacht wakker, gewoon puur door dat licht. Als het helemaal donker is val ik wel meteen in slaap.
Ik heb een slaapmasker geprobeerd, maar dat is niet iets voor mij; ik heb het gevoel dat ik daardoor niet vrij kan slapen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Gordijntje ervoor, of ruitenfolie?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb ook van die slaapkamerdeuren met een ruitje erin. Zo'n ruitje van melkglas, waar wel licht doorheen valt maar waar je niet doorheen kunt kijken. Ik heb er gordijntjes voorgehangen.
Ritsuka
9 jaar geleden
gordijnen halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gordijnen/plakplastic bij jezelf en je zusje werkt nog beter.
Castle
9 jaar geleden
Gordijnen, plaktape....als je dit bij antwoord had gezet i.p.v. reactie dan had ik wat te plussen. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht wordt het ook eens tijd om wat aan de irrationele angsten van je zusje te doen... dit is namelijk allemaal symptoombestrijding.
Dat zij met 13 jaar niet met het licht uit durft te slapen is niet echt een normale situatie, dunkt me.
Cryofiel
9 jaar geleden
De spijker op de kop, Rabelais! julia5806, misschien voelt jouw zusje zich al wat geruster als ze vanuti haar bed direct en heel snel het licht kan aandoen wanneer ze dat wil. Ik zeg dit omdat ik dit jaren geleden eens heb meegemaakt. Toen de stroom was uitgevallen, bleek een stoere vent ineens te trillen als een rietje: hij was bang in het donker. Pas na heel lang praten bleek dat hij eigenlijk helemaal niet bang was in het donker - hij was slechts bang voor de onmogelijkheid licht te maken wanneer hij dat wilde. Toen iemand hem een klein zaklampje gaf was het probleem opgelost: hij was gerustgesteld en hij ging direct slapen - in zijn stikdonkere kamer. Zonder enig probleem. Misschien is bij jouw zusje iets vergelijkbaars aan de hand.
Reddie
9 jaar geleden
@Cryofiel , @Rabelais
Onzin. Je kunt dan net zo goed zeggen dat de vraagsteller maar eens moet leren met licht te slapen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie
... ware het niet dat duisternis de hersenen 'triggert' om melatonine aan te maken, waarmee in het donker slapen een stuk gezonder is dan met het licht aan, waarmee de behoefte van de vraagsteller een stuk rationeler en biologisch meer verantwoord is dan de door angst ingegeven, irrationele behoefte van haar zusje. Nu kan ik, ook vanuit mijn werkveld, sowieso van harte aanraden om dergelijke angsten te verhelpen; zeker in de puberteit waarin stabiliteit en regelmaat zo belangrijk zijn en angsten een storende factor kunnen zijn in een levensfase waarin mensen al genoeg aan hun hoofd hebben.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Reddie, het is bewezen dat je in een donkere (en stille, en koele) ruimte stukken beter slaapt dan in een lichte ruimte. Voor de kwaliteit van je slaap en dus van je gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk, is het dus stukken beter om gewoon in het donker te slapen.

Antwoorden (2)

je kunt de ramen afplakken met donker plakplastic. heb ik thuis bij het raampje boven de slaapkamer ook gedaan, omdat ik anders ook niet kan slapen na een nachtdienst. werkt goed. het plastic is altijd weer te verwijderen mocht dit nodig zijn.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Heb ik ook gedaan bij ons nieuwe huis. En om het netjes te doen zonder luchtbellen heb ik het glas uit de sponning gehaald, dit gaat bij die raampjes in huis boven de deuren heel makkelijk. Even de plastic latjes weghalen, het glas naar beneden duwen en uitnemen. Plastic plakken en glas terug plaatsen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Praktisch, simpel, het werkt en iedereen is happy !
Dikke plus verdiend !
Er bestaan gordijnen die van verduistering stof zijn gemaakt. Kijk eens rond bij Leen Bakker, Kwantum, Ikea e.d. Je kunt het ook zelf halen bij een stoffen zaak. Stel dat je het echt vlak tegen de ramen wilt maken: op maat knippen naar de maten van het raam, omzomen en klittenband erin verwerken, andere kant van het klittenband op het raamkozijn kleven/nieten, stof ertegen en klaar! Zo komt er geen kiertje licht meer binnen. Maar beter zou zijn om de ramen/gordijen van je zusjes kamer zo te maken dat het licht niet naar buiten komt. Welterusten!