Kan je handig leren zijn?

Hallo mensen
Ik zit nu in mijn laatste jaar en wil volgend jaar graag aan de studie geneeskunde beginnen. Qua leerstof moet dit met wat inspanning wel lukken, maar heb vooral schrik voor het praktische gedeelte..
Iedereen uit mijn omgeving zegt me steeds dat ik onhandig ben, maar ik wil zo onwijs graag dokter worden..
Nu is mijn vraag, kan je handvaardigheid wat leren? Of is dit echt een no-go om aan de studie geneeskunde te beginnen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sylvie, misschien niet direct een chirurg, maar waarom zou je geen goede arts kunnen worden?
https://www.rtvemmen.nl/DOKTER-UFFELMAN/154
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goede arts dient vast te kunnen stellen aan welke ziekte iemand lijdt. Goede diagnose stelling. Tegenwoordig is daar minder handigheid voor nodig dan vroeger voor er allerlei diagnose apparaten bestonden. Er zijn slechts weinig specialisaties waarbij handigheid echt een must is (chirurgie bv).
Advies is dus wel om gewoon te gaan oefenen met handvaardigheid zodat je wat wel van je verwacht wordt aan kunt. Al is het knopen vastzetten aan een stuk doek (je zult nl. wel hechtingen bij een sneetje moeten kunnen uitvoeren, ook als huisarts). En ja, je kunt alles trainen, ook gebruik van je handen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je op jezelf vertrouwd dat je het kunt dan zal het je ook wel lukken, Maar ben je echt onhandig of zijn er mensen bij die je dit beroep liever niet gunnen en je met opzet onzeker willen maken dat kan natuurlijk ook.
Gewoon aan beginnen, dan heb je het voor jezelf tenminste geprobeerd, en de tijd zal het leren of je het wel of niet aankunt.
Laat je niets aanpraten door een ander, en ze laten je als dokter in je opleiding echt niet zomaar gelijk een mega operatie doen alleen, en misschien maak je in het begin fouten of ben je onhandig alle begin is moeilijk. en iedereen is wel eens een keer onhandig of maakt fouten.
Zelfs de beste arts met jaren ervaring. Je kunt ook op heel veel vlakken onhandig zijn, maar je kunt juist ook heel erg handig zijn op 1 vlak!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wilt heel erg graag arts worden? Nou, dat moet je dat gewoon doen! Je bent ontzettend gemotiveerd en dat is iets wat een groot voordeel is als je een goede arts wilt worden. Onhandig? Nou en? Oefening baart kunst en iedere (aankomend) arts moet oefenen om allerlei dingen goed te kunnen doen.
Bovendien: Waarmee ben je volgens je familie onhandig? Met huishoudelijke klusjes? Timmerwerk? Nou, dat hoef je allemaal niet te doen als je arts bent (althans niet tijdens je werk). En als je met het één onhandig bent wil het nog niet zeggen dat je met het ander ook onhandig bent.
Het is trouwens ook de vraag of je wel echt zo onhandig bent als zij zeggen. Misschien wordt het wel erger doordat zij er zo erg op letten.
Kortom: Gewoon aan die studie beginnen! Toegevoegd na 57 seconden:
Je kunt dus inderdaad leren handiger te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoi, is het echt "iedereen" die denkt dat je onhandig bent, of vul jij dat zelf in omdat je vroeger onhandig gevonden werd?
Praat eens met je mentor op school, wellicht heeft zij/hij een heel ander beeld. Laat je mentor iets regelen met de medische faculteit, misschien mag je een dagje daarheen, praten met studenten geneeskunde, met artsen, met leraren. Je zult misschien versteld staan van de (positieve) adviezen die je krijgt...doen!
Erna55
9 jaar geleden
Je noemt dat je omgeving je onhandig vindt. Onhandigheid kan fysiek zijn:
- je lijf na een groeispurt nog niet onder controle hebben. Gaat over.
- slechte fijne motoriek. Daar kun je in oefenen.
- niet geconcentreerd een taak doen. Beter concentreren.
- bepaalde vaardigheden ( nog) niet hebben. Dat leer je. Onhandigheid kan ook op een bepaald vlak. Wanneer je weinig interesse in iets hebt, kan je dat " verstrooid" uitvoeren. Bv. Wanneer je met weinig interesse kookt, zal er eerder iets overkoken en knoeien. Wanneer je medicijnen gaat studeren dan leer je in de opleiding alle vaardigheden die je daarvoor nodig hebt. Lang geleden was er op de tv. " zeg eens AAA . Dit ging over een vrouwelijke arts die heel " onhandig en verstrooid" was in het dagelijks leven, maar als arts heel goed ! Ga vooral datgene studeren waar je " hart" voor hebt.

Het beste antwoord

Beste Sylvie,

Uit ervaring kan ik jou zeggen dat er niks is waar jij je zorgen om hoeft te maken. Dat je de theorie van de geneeskunde aankan is het belangrijkste. Want vergeet niet dat vrijwel alle praktijk in functie van theorie gebeurt. Een aantal voorbeelden van praktijk in de geneeskunde opleiding:

- Communicatie: aan alle universiteiten wordt geleerd hoe je moet communiceren, dit is praktijk.
- Stethoscoop: een hele belangrijke vaardigheid in de geneeskunde is het kunnen luisteren en interpreteren van dingen die je hoort via je stethoscoop. Het gaat er hier om dat je weet waar je je stethoscoop neer moet leggen en dat je moet weten welk geluid waarbij hoort. Dit is een praktische vaardigheid, maar eigenlijk is het gewoon theorie.
- Spuiten zetten: ook dit is een gestructureerde handeling. Ondanks je onhandigheid (als die er al is, want dat valt immers ook nog te betwisten) kan je prima spuiten zetten.
- Percussie: bijvoorbeeld het kloppen op de buik om de darm te interpreteren. Je moet weten waar je moet kloppen, hoe je moet kloppen en je moet kunnen interpreteren wat je hoort. Nogmaals is onhandigheid hier geen obstructie.

De vaardigheden die je leert als basisarts (dus in je eerste 6 jarige opleiding geneeskunde) zullen geen belemmering voor je zijn als je onhandig bent. Daarnaast valt het misschien wel reuze mee hoe onhandig je bent. Hechten is misschien dan nog wat lastiger... Maar als dat het lastigste puntje voor jou is aan geneeskunde dan slaag je summa cum laude. Bij de meeste onderzoeken observeer je en zijn de acties van jou als arts maar minimaal. Het belangrijkste is dat je kan interpreteren.
Daarnaast zijn er heel veel specialisaties. Als je onhandig bent zou ik geen chirurg worden. Maar dan kan je nog altijd huisarts, cardioloog, pneumoloog, neuroloog, internist, oncoloog, dermatoloog, patholoog, gerechtelijk arts, kinderarts etc. worden.

Als je zo graag dokter wil worden, zou zelfs die onhandigheid je niet tegen moeten houden als het al een groot deel van de opleiding zou zijn. Onhandigheid, als die al aanwezig is, zou jou geen belemmeringen opleveren in je opleiding geneeskunde. Mijn advies is dan ook: ga er 100% voor.

Rest mij je nog veel succes te wensen, de weg naar geneeskunde toe is niet gemakkelijk en de opleiding geneeskunde behoeft ook genoeg inspanning. Maar als je dat ervoor over hebt is het een geweldige opleiding en beroep!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de iedereen maar blijft zeggen dat je onhandig bent, kun jij denk ik toch heel goed bewijzen dat je in ieder geval in die medische hoek thuishoort.
Probeer om je hoofd bij de zaak te houden, je hoeft niet perfect te zijn en niet iedere arts is handig hoor!

Misschien je omgeving [ouders/broers/zussen etc.] eens vragen om in plaats van negatief kritisch eens positief opbouwend te zijn naar jou toe, ik kan je vertellen dat je daar veel meer aan hebt... dat helpt namelijk wanneer je je onzeker voelt!

Probeer iedereen bij elkaar te roepen en dit vooral heel "rustig" onder hun aandacht te brengen, vaak is men zich er niet van bewust dat ze zo iets doen, laat staan van de negatieve uitwerking daarvan...

Volg je hart en wordt als 't even kan arts, doe het eventueel rustig aan, maar dat hoeft niet, mensen die jou nog niet kennen zullen je heel anders zien, zo gaat dit vaak.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord op je vraag: Kan je handig leren zijn? is dat je wel handiger kunt worden, maar mijn advies is daar niet zozeer de nadruk op te leggen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, kwestie van doen, tuurlijk gaat het in het begin mis, maar gewoon niet bang zijn en alle klusjes aanpakken, het is net als bv gitaar spelen, de eerste paar weken lijkt het nergens op, maar dan krijg je door dat je wel degelijk beter word, kortom oefening baard kunst! Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Sylvie, hartstikke leuk dat je aan een studie geneeskunde wilt beginnen!
Maar, wat betreft je vraag: Een mens heeft (helaas) niet de gave alles te kunnen, kijk maar bv naar een kantoor mannetje die fantastisch is met cijfers etc, maar thuis kan hij nog geen lampje vervangen. Zo is het ook in de geneeskunde, en gelukkig, zijn er verschillende specialismen waar je als practicus na het halen van je doctoraal aan de slag kunt. Twijfel niet, maar begin aan je studie! Gaandeweg zul je merken waar jouw kundigheid ligt. Wil je algemeen practicus worden, dan moet je natuurlijk in de hele pathologie kennis hebben. Maar je kunt ook gaan voor een specialisme, iets waar je wel in uitblinkt, en waar heel je hart ligt... wat jou heel natuurlijk afgaat... dát is dan jou sterkste onderdeel. Ga ervoor, niet te veel twijfelen! Ik begon in de tandheelkunde, kronen afdrukken e.d. was niets voor mij... zo onhandig, kreeg het niet voor elkaar... maar toen ik richting mondhygiene/ parodontologie ging, was ik als een vis in het water... ik bedoel maar! Sterkte