rauwe cacaobonen, kun je die zo eten en is het goed voor je?

weet iemand hier iets over te zeggen? bij de Tuinen kreeg ik te horen dat ze supergezond zijn maar je ze niet moet eten voor de "lekker". moet het schilletje eraf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Amadea
9 jaar geleden
Willen ze natuurlijk graag verkopen, want dat levert flink wat op. Maar ik denk niet dat ze gezonder zijn dan een partje mandarijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom zou je het eten als het niet lekker is?

Het beste antwoord

Voor wat betreft de effecten van rauwe cacao bij diabetes, afvallen en depressie: hierover zijn de meningen verdeeld. Sommige wetenschappers menen dat deze claims nog niet afdoende bewezen zijn. Anderen zeggen dat rauwe cacao de insulinegevoeligheid vergroot, waarschijnlijk door de aanwezige flavonoïden. Daarnaast bevat rauwe cacao het mineraal chroom, waarvan is aangetoond dat het de bloedsuiker spiegel in balans brengt en de insulinegevoeligheid vergroot. Volgens voorstanders heeft dit een positief effect op de hormoonbalans, waardoor het lichaam beter in staat is vet te verbranden in plaats van op te slaan.

Een direct verband tussen afvallen en het eten van rauwe cacao is overigens nooit aangetoond, want niemand eet uitsluitend cacao.

Dit alles neemt niet weg dat er voldoende andere bronnen van antioxidanten en flavonoïden zijn, dus je bent niet afhankelijk van rauwe cacao alleen om ze binnen te krijgen. Sterker nog: een gezond en gevarieerd voedingspatroon blijft het belangrijkste. Maar veel mensen vinden rauwe cacao behalve gezond ook nog eens erg lekker, of dat nu in de vorm van een rauwe chocoladereep of cacaonibs is. En er is niets mis mee om daar af en toe van te genieten.