Gaan littekens weg (veroorzaakt door een kat)?

Hallo,

Ik heb sinds 13 juni 2014 een kitten gekregen, heel leuk beestje! Alleen heb ik nu littekens op mijn arm! Toen hij klein was ging ze voor de lol bijten, het deed geen pijn dus ik liet het toe. Maar toen mijn kat steeds groter en sterker werd ging het wat pijn doen en als ik de kat weg probeerde te trekken gingen het niet gemakkelijk. Mijn arm + beetje mijn hand zit vol littekens!! Ik vind het heel lelijk uitzien en ik baal echt.. mijn gymleraar vroeg al of ik het zelf deed! Ik wil niet dat mensen dat denken en natuurlijk vind ik het niet mooi!

Toegevoegd na 17 minuten:
In de zomer zie je het goed natuurlijk!! Ik heb sinds gisteren een littekencrème bij de Kruitvat gekocht genaamd : Calendulan. Ik smeer het nu heel vaak op mijn armen in de hoop dat het weg gaat. Maar ik heb er mijn twijfels over... :(( . Ik vind het raar dat ik littekens kreeg, want de sneeën waren niet diep.

Weten jullie of de littekens weg gaan?
Of weten jullie iets beters dat de littekens laat verdwijnen ( of verminderen) ?
Is er ook een mogelijkheid om ze weg te laten halen?

Graag een reactie terug!
(Zie bijlage: ik heb een foto erbij geplaatst van een arm, de littekens zie je niet heel goed op de foto maar zo hebben jullie een beetje een idee hoe het eruit ziet.)

Groetjes,
Nina

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
Goed voorbeeld van wat er kan gebeuren als een kitten veel te jong uit het nest wordt gehaald, zodat hij niet kan profiteren van de opvoeding door moeder en nestgenootjes. Hoe gaat het nu met de kat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een kat maakt geen sneeën, hooguit krassen, die laten geen littekens na.
Handen zijn om te strelen, niet om mee te spelen (tekst van Rieneke?)
Rieneke1
9 jaar geleden
Klopt Joan :) Littekens kunnen wel, zoals je ziet, ook al zijn ze ragfijn.
Kattennagels zijn natuurlijk vaak niet brandschoon, vandaar. VS, probeer eens creme met vitamine E erin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verzorg ze met honing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke, ik zie geen afbeelding
Rieneke1
9 jaar geleden
Afbeelding was binnen de kortste keren weer weg Joan.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb ooit eens krassen aan de binnenkant van mijn arm gehad van prikkeldraad, dit heeft ruim een jaar geduurd voordat het weg was.

Antwoorden (3)

De foto zie ik niet, dus de littekens zelf kan ik niet beoordelen.

Nee, littekens gaan niet meer weg. Er bestaan een heleboel huismiddeltjes waarvan beweerd wordt dat ze littekens weg kunnen laten gaan. Van al die middeltjes (althans alle die ik ken, maar er zijn er vast die ik niet ken) is hard aangetoond dat ze geen effect hebben op littekens; van sommige is aangetoond dat ze littekens groter maken!

Er bestaan ook verschillende crèmes en zalfjes waarvan beweerd wordt dat ze littekens weg kunnen laten gaan, de calendulan is daar een voorbeeld van. Van deze middelen is ook aangetoond dat het middel zelf geen effect heeft op de littekens.

Gelukkig is het vaak wel mogelijk om littekens wat kleiner en daarmee minder opvallend te maken. Dit geldt dan met name voor littekens die relatief groot en dik zijn geworden; zogenaamde hypertrofische littekens. Door de littekens een aantal maal per dag flink stevig te masseren worden sommige van deze littekens na verloop van maanden langzaam minder dik.
Hierbij is het met name het masseren van het litteken dat uiteindelijk het effect veroorzaakt. Daarbij maakt het dus niet uit of er gemasseerd wordt met littekencreme, calendulan, vaseline, boter, smeerolie. Er zijn (met name op internet) genoeg mensen te vinden die beweren dat hun littekens kleiner werden door littekencremes; dat effect is dan dus waarschijnlijk veroorzaakt door de stevig inwrijven (=massage) en niet door een effect van de creme.
Zoals gezegd is het effect het beste te zien bij littekens die aan het begin van de behandeling dik zijn. Aangezien ik je littekens niet zie kan ik dus niet beoordelen in hoeverre dat bij jou het geval zal zijn. Door de behandeling worden de littekens minder dik (ze komen meer in het niveau van de huid zelf te liggen) maar worden niet smaller of korter.

Het is dus even een inspanning (je moet het allemaal echt lang volhouden) en het effect kan te wensen over laten, maar als je de littekens zo behandelt kunnen ze dus zeker wel minder opvallend worden; dat is tenminste iets...
Helaas zijn er ook littekens die ook na maanden hier niet op reageren; vooraf kan ik dat niet voor je voorspellen.

Je hebt de calendulan al gekocht, dus die kan je prima gebruiken om de littekens een keer of 4 per dag stevig te masseren. Als de tube leeg is kan je dus net zo goed een goedkoper alternatief kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Massage is inderdaad de manier om littekens te vervagen, dit omdat hierdoor de doorbloeding in de huid wordt gestimuleerd. Wel is het dan belangrijk direct na het genezen van de wondjes te starten daarmee, waarschijnlijk heeft het nu nog weinig zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe eerder hoe beter inderdaad, maar ook littekens die al langer bestaan kunnen in dikte afnemen. Zinloos is het dus niet.
Littekens gaan nooit helemaal weg. Wel is er veel aan te doen om de zichtbaarheid te verminderen. Een goede werking heeft Sunil (inderdaad dat wasmiddel!). Dadelijks een kwartiertje is genoeg. Werking is op zijn best als de wonden / krassen nog vers zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
littekens kúnnen zeker wel helemaal weggaan (het duurt alleen erg lang)

Krassen van een kat verschillen erg en sommige blijf je gewoon jaren zien.