een goed ontwikkeld gevoel of vaardigheid om een situatie juist in te schatten en erin op te treden.
Soms is fingerspitzengefühl heel handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gevoeligheid

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar na langer het woord te bekijken denk ik dat het fingertoppengevoel is. Dus het gevoel van je vingertoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'De lijntjes op onze vingers zijn geen exclusiviteit om politie-inspecteurs toe te laten verdachten op te sporen. Volgens het vakblad Science hebben de lijntjes een soort van filterfunctie voor speciale zenuwcellen zodat we met meer verfijnd gevoel oppervlakten kunnen onderzoeken. Die vaststelling lijkt een logische verklaring voor de verantwoording van hun aanwezigheid op de vingers, het zogenaamde vingertoppengevoel.

Als we met onze vingers over een oppervlak wrijven stuurt die interactie trillingen door de huid heen. De trillingen worden door speciale zenuwcellen geregistreerd en die sturen ze door naar de hersenen. Proeven waarbij men met vingers zonder lijntjes voelt wijzen uit dat zonder de lijntjes de speciale zenuwen een grotere waaier van trillingen naar de hersenen doorsturen, wat de identificatie van wat er gevoeld wordt hindert.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fingerspitzengefühl is iets wat je alleen aanvoelt als je het zelf ook hebt. Het is niet alleen gevoel voor kwaliteit, maar ook gevoel voor de subtiliteiten die daarbij horen, de details die er toe doen, de juiste toon. Als iemand met het juiste fingerspitzengefühl iets in elkaar gezet heeft kan dat tot grote tevredenheid en zelfs geluksgevoelens leiden bij iedereen die het ziet. Het probleem is alleen dat er heel veel mensen zijn die het niet zien, en die je ook met geen mogelijkheid kunt uitleggen waarom iets helemaal tot in de kleinste details deugt, of waarom iets nou juist precies helemaal niet deugt......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.woxikon.nl/duits/Fingerspitzengef%FChl.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je of dat heb je niet.
Een huisvrouw die een gerecht kookt en op haar gevoel kruiden en zout toe dient.
En na die tijd smaakt het perfect ,de juiste verhouding.
Een automonteur die een motor afsteld op zijn gehoor.
Eigenlijk heeft iedereen dat wel een beetje in zich.
Maar vaak iedereen op een ander gebied.