Hoe kan ik voorkomen dat ik flauwval bij het doneren van bloed?

Ik ging net bloed doneren. En viel na 1 minuut al flauw. Ik had het gevoel dat ik aan het dromen was. En werd opeens weer wakker en wist niet wie ik was of waar ik was. Na een paar seconden kwam alles weer terug. Ik begon enorm te transpireren en had het ontzettend warm.
Ik had gewoon een broodje gegeten. En normaal gedronken die dag.

De naald deed geen pijn. En had ook nergens last van. Alleen na een tijdje gaan me oren suizen en ga ik vlekken zien. en dan gaat het lichtje uit. :(

Weet jij het antwoord?

/2500

Bloeddonoren moeten een aantal stappen nemen om het risico op flauwvallen tijdens de donatie terug te dringen. Het Amerikaanse Rode Kruis raadt het drinken van veel vocht en het handhaven van een dieet rijk aan ijzer voor een donatie afspraak. Het drinken van vloeistoffen zal het bloedvolume te houden op een normaal niveau, terwijl ijzer verbruik het verlies van ijzer die optreedt tijdens de donatie zal tegengaan. Na het geven van bloed, eet een snack die suiker om de bloedsuikerspiegel verloren tijdens de donatie te vervangen bevat. Dit zal helpen flauwvallen na bloeddonatie te voorkomen.

Bronnen:
http://lasaludfamiliar.com/familieleren/zi...

Je kunt daar eigenlijk niet zo veel aan doen. Als je voldoende gegeten en vooral gedronken hebt, je HB (die getest wordt) en je bloeddruk (die gemeten wordt) is er geen enkele (fysieke) reden om flauw te vallen tijdens de donatie. Het komt zoveel voor dat je het eigenlijk niet eens abnormaal mag noemen. En het kan je ook gebeuren als je helemaal niet bang bent voor naald, bloed of entourage, en niet zenuwachtig bent. En zelfs nog NA het geven, al is na afstaan van een halve liter bloed een lichamelijke oorzaak niet volledig uit te sluiten. Het 'vooroordeel' bestaat dan ook dat het vooral 'psychisch' is dat mensen flauwvallen tijdens de bloedafname - niet alleen bij donatie, maar ook bij iets nog minder ingrijpends als een buisje bloed geven of zelfs een inenting, en bij een enkeling zelfs bij het zien van bloed. Maar het is heel goed mogelijk dat het autonome zenuwstelsel - waar jij dus helemaal geen invloed op hebt ! - reageert op de stress (bewust of onbewust; ook het prikken in het lichaam kan fysieke stress veroorzaken !) door het aanmaken van adrenaline en het naar je buikgebied 'sturen' van je bloed, waardoor je hoofd -zelfs liggend ! - tekort krijgt, en floep, daar ga je. Buiten ruim voldoende eten, drinken, (geen koffie, cola of alcohol) , geen knellende kleding dragen, zorgen dat je blaas en darmen zo leeg mogelijk zijn en iemand meenemen voor de afleiding is er verder niets dat je zelf kunt doen.

Hoi Donovan, Naast de al gegeven adviezen kun je de kans dat je flauw valt verkleinen door: -- geen bloed te geven als je eerder hebt gesport of een flink eind hebt gefietst. Daardoor is je bloedsuiker al laag, voordat je bloed geeft. Dus geef je bloed, ga dan met tram, bus of auto. -- je goed aan te kleden, passend bij de weersomstandigheden. Sterke temperatuurwisselingen kunnen bijdragen aan flauwvallen omdat de bloeddruk hierdoor kan wisselen. -- te zorgen dat je ongeveer 2,3 a 3 uur van te voren gegeten hebt. Als jouw lijf druk bezig is met de spijsvertering, is er minder bloed beschikbaar voor je hersenen en kun je eerder flauwvallen. Circa 2,5 of 3 uur na het eten lever je de beste prestaties; niet alleen sportprestaties, maar ook doneren is een prestatie die wel wat van je lichaam vraagt!

Behalve de al eerder genoemde stappen, zou je kunnen vragen of de ligstoel (waar je tijdens het doneren in ligt) verder achterover mag. Op die manier komen je voeten (benen) hoger en het hoofd lager. Hierdoor heb je minder snel last van verminderde bloedtoevoer naar de hersenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100