Hebben halfedelstenen echt een geneeskrachtige werking?

Of valt dit onder het hoofdstuk -Bijgeloof-?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ga voor het antwoord bijgeloof! Ook voor mensen die ergens heel krachtig in geloven werkt het niet. Ik geloof namelijk al jaren heel krachtig dat ik het winnende staatslot in mijn bezit heb en mijn geloof laat mij elke keer in de steek. Wel is het zo dat mensen die erin geloven zich zekerder voelen en beter in hun vel zitten. Mijn zusje heeft het met goud, het hoeft maar een heel dun kettinkje te zijn, maar zo gauw ze iets van goud heeft dat haar lichaam raakt voelt ze zich zekerder en zit ze beter in haar vel. Zij gelooft dan ook echt dat goud haar bewustzijn helpt (zoals sommige sites op internet zeggen). Ach, zij voelt zich er fijn bij.

Bijgeloof. Geldt ook t.a.v. hele edelstenen.

Voor mij bijgeloof, ik zie het niet voor me en dan houdt het op. ;)

Strict gezien: puur bijgeloof. Breder gezien: als iemand erg gelooft in een bepaalde werking, zal die werking daadwerkelijk optreden. Dat kennen we als het placebo-effect. Ook halfedelstenen hebben zo'n placebo-effect. Er bestaat trouwens ook het minder bekende nocebo-effect. Dat is net zoiets als het placebo-effect, maar dan de negatieve kant op. Het nocebo-effect verklaart waarom iemand daadwerkelijk ziek kan worden door een vervloeking - mits het slachtoffer *weet* dat er een vervloeking is uitgesproken, anders werkt het natuurlijk niet. Het effect kan zo sterk zijn, dat het kerngezonde slachtoffer zelfs kan overlijden! Er zijn ook gevallen bekend van mensen die een fatale medische diagnose kregen. Iemand is bijvoorbeeld na drie maanden overleden nadat hij hoorde dat hij leed aan een ongeneeslijke, snelwoekerende vorm van kanker. Pas bij de autopsie bleek dat hij een onschuldige kankersoort had, waarmee hij nog jaren had kunnen voortleven. Terug naar het placebo-effect. Als je dat meeneemt, kunnen halfedelstenen een geneeskrachtige werking hebben. Maar alleen voor de gelovigen.

Voor iemand die erin gelooft: ja, en voor wie niet is het bijgeloof, het is volgens mij nooit wetenschappelijk, volgens dubbel blind onderzoek bewezen.

De Geneeskrachtige werking komt door het placebo-effect. als je denkt dat iets werkazaam is dan werkt dat ook. kortom je moet er in geloven dat het werk. voor de rest van ons is het gewoon bijgeloof

tja wie er een heeft en zich er beter door voelt zal zeggen het werkt echt als je er een om je hals aan een kettinkje draagt tegen een bepaalde kwaal die je denkt te hebben en het is de verkeerde steen dan gebeuren er trouwens wel vreemde dingen!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100