Waarom hebben baby's geen sproeten?

Zat gister met mijn kleindochtertje in de zon, ze heeft een beetje rossig haar en haar moeder en ik hebben allebei sproeten. Toen viel het ons op dat we nog nooit een baby met sproeten hebben gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, ik eigenlijk ook niet, en op mijn babyfoto's heb ik ze ook niet in tegenstelling tot later.

Antwoorden (4)

Sproetjes zijn er niet al en wachten dus ook niet op activatie van de zon ofzo. Ze ontstaan gewoon door de zon zelf als je er een bepaalde aanleg voor hebt (is dus genetisch bepaald). Het is eigenlijk hetzelfde als gewoon bruin worden, alleen dan niet egaal. UV-B kan ervoor zorgen dat er melanine wordt aangemaakt, waardoor ze donkerder kunnen worden. Vaak worden ze na minder in de zon te hebben gezeten ook weer wat lichter net als bij zonnen je huid donkerder wordt, maar na minder zon weer lichter wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sproeten zijn trouwens goedaardige familiair voorkomende gepigmenteerde vlekken op zonbeschenen huiddelen. De latijnse benaming is “ephelides”.
De zogenaamde “sproetenbus” heeft eigenlijk niets met sproeten te maken; in een sproeten bus wordt de huid nagekeken op kwaadaardige moedervlekken; sproeten zijn geen moedervlekken en kunnen niet kwaadaardig worden !

Uit de sproetenbusvraag.
Mijn logische gedachte gaat dan uit naar een baby die vaak tegen de zon beschermd wordt door een parasolletje aan de kinderwagen enzo. Hierdoor worden de sproeten niet zichtbaar omdat de zon er niet (vaak/veel) op schijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms worden er wel baby's met sproeten geboren. Mijn dochter had bij haar geboorte een donkere plek op de onder-/achterkant van haar rechterbeentje. De kinderarts zei mij toen dat dit een opeenhoping van pigment was. Mijn dochter heeft haar hele leven verder last van sproeten, maar dat is ook een opeenhoping van pigment dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die donkere plek was geen moedervlek!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze nog niet echt blootgesteld worden aan zon.